Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Mobiliteitsoplossingen als deel van verloning

Kathleen Dupont, HR-manager bij Agidens, test de Alfa Romeo Stelvio in de directe omgeving van de Kennedytunnel in Zwijndrecht. Dat vraagt om een gesprek over mobiliteit.

“Vier wielen plus een stuur, een middel om me te verplaatsen”. Dat is het antwoord van Kathleen Dupont, HR-manager bij Agidens, op de vraag wat een wagen voor haar betekent. “Ik rij met een Renault Grand Scénic. De enige optie die ik koos, is een trekhaak zodat ik er mijn fiets mee kan vervoeren. Ik wilde mijn leasebudget niet volledig spenderen zodat ik via mijn mobiliteitsbudget een fiets kon kopen. Met die fiets overbrug ik een paar keer per week de zes kilometer van thuis naar het werk. Dat is zeer ontspannend en goed voor lichaam en geest.” Toch denkt ze vaak over wagens na. De medewerkers zijn voornamelijk ingenieurs en hebben van nature interesse voor techniek en technologie. “Zij vinden een wagen meestal erg belangrijk. Wie start bij Agidens krijgt een Renault Clio. Nadien – op senior niveau – kiest iedereen het merk van zijn voorkeur, binnen een bepaald budget. Ze kunnen boven het budget gaan – mits eigen bijdrage - of onder het budget blijven om voor andere salarisvoordelen te kiezen in ons cafetariaplan.”

Mobiliteit

Ooit was mobiliteit de term binnen Agidens om carrières te beschrijven. Vandaag kreeg het begrip een herziening. “Hoewel het Oosterweelproject is uitgesteld, is de situatie hier in Zwijndrecht nu al dramatisch. Antwerpen is een verkeerspunt zonder weerga. De Kennedytunnel is nooit meer filevrij en de Liefkenshoek loopt vol. Dat bezorgt onze medewerkers stress. Om hen hierbij te ontlasten, zijn we al enige tijd gestart met het invoeren van glijdende werkuren en thuiswerk. Daarnaast openden we een satellietkantoor in Brasschaat wat voor onze vele collega’s uit het noorden van Antwerpen al een enorme stap vooruit is. Een groot deel van de medewerkers die in Brasschaat werkt, gaat er met de fiets naartoe.”

Fietsplan

Om meer wagens van de weg te halen en de stress bij medewerkers weg te nemen, begon Kathleen Dupont met een bevraging. Daaruit bleek interesse voor alle soort fietsen, naargelang de voorkeur en de noden van de collega’s. “Bakfietsen om kinderen mee naar school te brengen, e-bikes voor langere afstanden en plooifietsen om het laatste stuk te overbruggen vanaf de file droegen de voorkeur weg. HR verwerkte de keuzes in het cafetariaplan. Van de 350 kandidaten die konden intekenen, gingen er maar liefst 100 in op dit voorstel. De succesformule bevat ook een diefstalverzekering, onderhoud en pechverhelping. De leaseformule duurt drie jaar.”

Pendelfonds

Agidens ging nog een stap verder, vertelt de HR-manager. “Om de duurdere fietsen te beschermen, werd een deel van de parking omgebouwd tot fietsstalling. En omdat de medewerkers steeds langere afstanden overbrugden, breidden we onze faciliteiten uit met enkele doucheruimten. Onze collega’s appreciëren deze manier van investeren in hun welzijn. We dienden het project in bij het Pendelfonds en dat leverde ons 200.000 euro aan subsidies op. Mobiliteit is een belangrijk thema bij de medewerkers waardoor het ook een stukje HR wordt. Wagen en fiets worden aan het salaris gekoppeld. Ook op de fiets is een voordeel van alle aard verschuldigd als je die voor privé-gebruik aanschaft. Dat valt weg als je meer dan 15 procent van je tijd met de fiets naar het werk komt, wat een haalbaar alternatief is.”

War on talent

De krapte op de arbeidsmarkt is al lang geen nieuws meer in het segment en de omgeving waarbinnen Agidens werkt. Die krapte ervaart Kathleen Dupont al tien jaar. “Toch stel ik vast dat we nog altijd medewerkers enthousiast maken voor ons bedrijf, zonder in salarisopbod te vervallen. Ons cafetariaplan en vooral het inhoudelijke luik van onze projecten brengen ons al ver. Ik stel dat medewerkers trots zijn voor Agidens te werken. We hebben een open cultuur en veel vrijheid. Onze slogan is Progress brings us together. Elk project vandaag is beter dan dat van gisteren. We stimuleren onze werknemers – allemaal uitvinders als het ware – om innovatief en creatief te zijn. Aan dat talent geraken valt dus nog mee. Het moeilijkste is om onze waarden en ervaring in een vacature te omschrijven of in een gesprek uit te leggen. Medewerkers die bij ons aan de slag gaan – via stages bijvoorbeeld - ondervinden het aan den lijve en blijven. We benaderen de kandidaten daarom al tijdens hun studies en enthousiasmeren via gastcolleges, stages en vakantiewerk. Al zijn ook ervaren techneuten meer dan welkom bij Agidens.”

Groenere keuze

Kathleen Dupont poseert nog even voor de groene Alfa Romeo Stelvio. “We blijven altijd kritisch bij investeringen in ons wagenpark en stappen steeds vaker over naar benzine, al rijden onze diesels meestal veel kilometers. De elektrische wagen steekt ook stilaan de kop op. Dat vraagt om extra inspanningen, zoals het voorzien van laadpalen bij de medewerker thuis en op onze parking. Toch zien we de kleinere elektrische stadswagen opkomen en verschijnt er al eens een Tesla bij een divisiemanager. We zijn klaar voor een groenere keuze.”

De wagen

Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm 180 pk

Prijs geteste versie: 45.650 euro

Verkrijgbaar vanaf: 41.300 euro

CO2-uitstoot: 145 g/km

Verkeersbelasting: 429,26 euro

BIV: 2.478 euro

Kofferinhoud: 525 – 1600 liter

Verbruik: 5,5 l/100 km

Vermogen in KW: 140

Fiscaal Vermogen: 11