Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Artificiële Intelligentie wint aan mensenkennis

Artificiële Intelligentie wint aan mensenkennis

Veel mensen hebben zonder het te weten al gesprekken gevoerd met een chatbot van een klantendienst. Artificiële intelligentie wint aan mensenkennis, maar blijft voorlopig toch vooral bruikbaar voor basale processen.

Volgens werving en selectiebureau Michael Page en trendvoorspeller Foresights Factory zullen artificieel intelligente machines niettemin toch steeds empathischer met mensen leren interageren.

Basale processen

Ze noemen de lancering van Google Duplex als mooi voorbeeld van. “Op het gebied van klanteninteracties zal artificiële intelligentie steeds meer basale processen overnemen, maar voor de complexere klantvragen zal voorlopig nog wel een beroep worden gedaan op menselijke werknemers,” denkt Joost Fortuin, managing director van MichaelPage.

“Chatbots kunnen weliswaar steeds beter herkennen in welke modus een klant is op basis van hoe hij of zij communiceert, maar er ook daadwerkelijk adequaat op inspelen is een heel ander verhaal. Kijk maar naar hoe jij met een neerslachtige collega of vriend omgaat: voor de een helpt een kop koffie en een goed gesprek, voor de ander werkt luchtigheid en vrolijkheid juist weer beter."

Mensenkennis

Het komt uiteindelijk neer op mensenkennis en daar zijn artificieel intelligente machines voorlopig nog niet toe in staat. Het zal dan ook steeds belangrijker worden om goed ontwikkelde empathische vaardigheden te hebben als werknemer. Daarnaast moeten we leren om samen te werken met de technologie. Werknemers zullen moeten begrijpen hoe deze tools werken om ze op de meest efficiënte manier te kunnen gebruiken.”

Michael Page en trendvoorspeller Foresights Factory zien in totaal zes trends naar de werkplek van morgen:

  • artificiële intelligentie,
  • levenslang leren,
  • augmented reality,
  • bio-hacking,
  • blockchain en
  • robots.