Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Zorgplicht goed voor bedrijfsresultaten | Arjen van Dun | Chubb

Zorgplicht goed voor bedrijfsresultaten | Arjen van Dun | Chubb

Bedrijven die de zorgplicht voor medewerkers ter harte nemen, boeken goede bedrijfsresultaten. Onze Europese bedrijven missen wel samenhang in uitvoering en verzekeringsdekking.

 

Bijna 60% van de Europese bedrijven ziet een sterk verband tussen de aandacht die ze aan hun zorgplicht voor medewerkers besteden en de winstgevendheid en productiviteit van hun bedrijf, volgens nieuw onderzoek van Chubb. Toch ontbreekt het op het hele continent aan samenhang in uitvoering en verzekeringsdekking.

 

Naast de positieve effecten op winstgevendheid heeft aandacht voor de zorgplicht een duidelijk positieve impact op andere belangrijke bedrijfsaspecten. Zo vindt 55% van de 240 Europese bedrijven die aan het onderzoek meededen, dat de zorgplicht hen helpt toptalent aan te trekken en te houden.

 

Bijna zes van de tien respondenten stellen dat hun zorgplicht helpt om verzuim te verminderen, aldus Arjen van Dun, Manager Benelux Accident & Health bij Chubb. “Ruim zeven op de tien bedrijven die hun zorgplicht als een belangrijke waarde zien en holistisch benaderen, zien hun winstgevendheid toenemen. En bijna acht op de tien bedrijven maakt melding van minder verzuim.”

 

De kwaliteit van de geboden zorg is echter zeer uiteenlopend. Iets minder dan de helft (46%) van de Europese bedrijven biedt werknemers verzekeringen aan.

 

Daarnaast zorgt iets minder dan een kwart (24%) van de bedrijven voor een zakelijke reisverzekering voor al hun medewerkers.

 

Europese bedrijven zien graag betere producten en diensten uit de verzekeringssector waarmee ze de zorgplicht voor hun personeel beter kunnen uitvoeren. Op dit moment gaat slechts één op de vijf (22%) bedrijven te rade bij een verzekeraar.