Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Zit er toekomst in uw KPI’s?

Zit er toekomst in uw KPI’s?

Drie van zijn vier kernindicatoren krijgt Partena vlot uit zijn rapporteringssysteem: omzet, groei en marge. Maar de indicator personeels- en klantentevredenheid is een stuk complexer, zo ervaart HR-manager (én CFO) Katleen Clappaert.

En die laatste bieden nu net een extra dimensie. Die financiële ratio’s zijn natuurlijk belangrijk, maar de tevredenheid van klanten én medewerkers zijn de voorspellende parameters voor de resultaten van de toekomst, aldus de financieel directeur die ook de HR-eindverantwoordelijkheid draagt (pagina 8).
Die tevredenheid in kaart brengen, is niet altijd even evident. HR-analytics creëren daar alvast mogelijkheden, tenminste al bij bol.com. Medewerkers die bij bol.com in dienst komen, hebben eerst een talentmanagementanalyse gedaan, zo vertelt HR-businesspartner Tim Bakker: “We weten zo welke vaardigheden ze hebben en op welke onderdelen ze zichzelf kunnen ontwikkelen. Die informatie gebruiken we steeds meer in de employee journey. Door de juiste combinatie te maken van verschillende datapunten helpen analytics om de beslissing te nemen die het beste is voor het team waarin de medewerker opereert.”

Het steeds vaker gehanteerde beeld van de ‘employee journey’ wordt op die manier concreter toepasbaar. We krijgen hoe dan ook nood aan modellen om medewerkers inzetbaar te houden doorheen een hele carrière. Medewerkers laten doorgroeien in functies en barema’s lijkt niet houdbaar.
Dat weet ook Katleen Clappaert. En ze trekt die filosofie ook door naar zichzelf: “Net als veel andere organisaties liet Partena in het verleden vaak experten doorgroeien tot chefs. In Nederland is de omgekeerde beweging al heel gewoon. Soms verdienen medewerkers dan minder, met wederzijds akkoord.”
Katleen Clappaert sluit dat niet uit voor zichzelf. Ze gaat vandaag voluit in een leidinggevende functie, maar binnen vijftien jaar misschien niet meer? “In een standaardloopbaan zou ik tegen dan een nieuwe job zoeken in een ander bedrijf. Maar waarom kan ik niet gewoon hier blijven in een nieuwe functie? Dat ik dan minder betaald word dan nu, vind ik normaal.”
Talent is dus cruciaal, maar de houdbaarheidsdatum is dat ook. Ook dat maakt de tevredenheids-kpi’s tegelijk complex, maar ook zo toekomstgericht.