Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Werken in stijl bij Coolblue en Showpad

Werken in stijl bij Coolblue en Showpad

Rekruteringsmanagers moeten meer wegen op het huisvestingsbeleid van hun bedrijf. Een goed bereikbare en fancy werkplek is stilaan een must om talent aan te trekken. In het nieuwe Belgische hoofkantoor van Coolblue kan je tijdens het vergaderen eendjes vissen. Of jezelf even 007 wanen in de Bond-kamer.

Makkelijker voor aanwervingsbeleid

Coolblue verhuisde eind november naar het Antwerpse kantorencomplex Post X. Het speels ingerichte kantoor telt negen eigenzinnige vergaderkamers met namen als het Frituur, de Sinksenfoor, Donkey Kong en Fotobooth. Coolblue reserveerde ook veel ruimte voor een eigen restaurant, met een picknickruimte en een pingpongtafel.

De verhuizing naar Post X is een gevolg van de sterke expansie van Coolblue en vergemakkelijkt ook het aanwervingsbeleid van de onlineretailer. Vorig jaar rekruteerde Coolblue meer dan tweehonderd mensen in ons land. Het vorige hoofdkantoor, boven de winkel in Wilrijk, barstte uit zijn voegen. "Ook in 2018 zullen we in België een pak nieuwe mensen aannemen", verzekert Matthias De Clercq, manager voor Coolblue België.

Visitekaartje

Coolblue rekent erop dat het met zijn nieuwe hoofdkantoor aantrekkelijker zal zijn voor kandidaat-werknemers. "De investering in de nieuwe werkplek is in de eerste plaats gericht op de mensen die al voor ons werken", vervolgt De Clercq. "Coolblue vraagt veel inzet en flexibiliteit van zijn medewerkers. Onze mensen werken ook hard. Ze verdienen dus een leuke werkomgeving. Dit kantoor is natuurlijk ook een visitekaartje. Als we een kandidaat uitnodigen voor een gesprek en we houden dat in de Sinksenfoorkamer, dan laat dat toch wel een indruk na. Hij of zij begrijpt meteen waarvoor we staan en hoe we omgaan met onze mensen."

Fileleed mijden

Een andere belangrijke reden voor de keuze voor Post X, is dat Coolblue sinds de lancering van een Franstalige webwinkel ook Franstalige medewerkers zoekt. Matthias De Clercq: "Dit kantoor ligt op twee minuten wandelen van het treinstation Berchem. Met de trein ben je hier vanuit Brussel-Zuid in 35 minuten. De locatie was doorslaggevend bij onze keuze voor Post X, want ook voor wie in of rond Antwerpen woont, is deze plek vlot bereikbaar. Er zijn tram- en busstations op wandelafstand en de fietsostrade F1 passeert aan de deur."

Het bekende vastgoedcredo stelt dat drie zaken belangrijk zijn in de keuze voor een gebouw: locatie, locatie en locatie. Dat credo vindt ook ingang in rekruteringskringen, getuigt Jan Lambertyn, corporate & commercial officer bij IRET, de projectontwikkelaar van Post X.

"De jongste twee jaar horen we dat almaar vaker bij kandidaat-huurders", zegt hij. "Dat komt door de problematische mobiliteit en de strijd om talent. Zeker in het Antwerpse willen mensen niet meer werken op plekken die niet vlot bereikbaar zijn. We verwelkomen binnenkort weer een nieuwe huurder die om die reden verhuist, een bedrijf waar veel ingenieurs werken. Dat soort profielen is niet meer bereid twee uur per dag in de file staan."

Showpad: deel van het pakket

Het Gentse technologiebedrijf Showpad verhuisde in 2015 van de Vrijdagmarkt naar Schelde II, een kantoorcomplex naast de fly-over. "Uit plaatsgebrek, maar ook de moeilijke bereikbaarheid van het Gentse stadscentrum speelde mee", zegt Pieterjan Bouten, medeoprichter en CEO van Showpad. Het bedrijf groeit nog altijd sterk en rekruteert nu in het hele land.

"Deze locatie is vlot bereikbaar met de fiets. Dat is belangrijk, want zowat de helft van onze medewerkers woont in of rond Gent. Anderen komen van Antwerpen, Brugge of Brussel. Zij geraken hier ook vlot met het openbaar vervoer of met de wagen. Toch is het stadscentrum vlakbij. Met de fiets ben je er in een paar minuten. Ook dat kunnen veel medewerkers appreciëren."

Huiselijke sfeer

Showpad investeert ook in een gezellige en opvallende werkomgeving. Dat is niet vanzelfsprekend in een klassiek kantoorcomplex, getuigt Bouten.

"Bij onze buren in het gebouw is de inrichting toch veel meer klassiek corporate van stijl. We hebben bewust gekozen voor een warme, huiselijke sfeer met tapijten, hout, veel kleur en planten. Onze mensen spenderen behoorlijk veel tijd op kantoor. Dan is het belangrijk dat het een aangename plek is. Toptalent is daar gevoelig voor. Naast onder meer een mooi salaris, carrièremogelijkheden en flexibiliteit maakt een toffe werkplek deel uit van het pakket dat je als werkgever moet bieden om goede mensen aan te trekken en te houden."

Bron: Trends.be