Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Waarom negeren van lastpakken op de werkvloer een gemiste kans is

Waarom negeren van lastpakken op de werkvloer een gemiste kans is

De dwarsliggers, de remmers, de nee-zeggers, de zwartkijkers, de moeizamen of de ‘Het-zal-mijn-tijd-wel-duren’ types. Het zijn de werknemers die niet mee lijken te komen in de koers van het bedrijf omdat ze niet kunnen, niet willen of een combinatie van beide. Met deze werknemers krijgt bedrijfspsycholoog Inge Mink geregeld te maken, omdat deze groep snel tot frictie en frustratie leidt.Volgens haar zijn deze ‘lastpakken’ echter van onschatbare waarde, als je bedrijven beschouwt als complexe levende organismen die net als wij in hun functioneren kunnen haperen.

Bedrijf als organisme

Bedrijven worden gevormd door mensen die met elkaar samenwerken om winstgevend te zijn. Ze vormen complexe systemen van levende individuen die ook zelf weer bestaan uit systemen van gedachten, opvattingen, gevoelens, etc. In dat licht zijn bedrijven een complex levend organisme met allerlei functies. Dit organisme is gezond als alle radertjes goed op elkaar afgestemd zijn, net als wij zelf. Wij komen energiek ons bed uit als we gezond zijn en al onze functies goed op elkaar afgestemd zijn. Als dat niet het geval is, dan worden we ziek, krijgen we pijn en als dat aanhoudt dan gaat ongemak steeds meer ons doen en laten regeren.

Pijn

Wat doe je als je ergens pijn krijgt of als je niet meer vooruitkomt? Velen zullen na wat googelen en op een gegeven moment bij de dokter komen en vragen: "Waarom heb ik pijn?" De dokter zal vragen stellen om de oorzaak van de pijn te achterhalen: "Wanneer is het begonnen? Wanneer doet het pijn en onder welke omstandigheden heb je er geen last van?"

Lastpakken vormen de pijnpunten in een organisatie. Het zijn de plekken waar de dokter op drukt, waarna je "au" zegt. Lastpakken kunnen dus hele waardevolle informatie geven over de staat van het bedrijf als je hun gedrag als een symptoom ziet en op zoek gaat naar de oorzaak en het ontstaan ervan.

Lastpakken eruit zetten, op training sturen of negeren is in essentie hetzelfde als dat de dokter je zonder te onderzoeken medicijnen geeft, de pijnlijke plek wegsnijdt of je wegstuurt. Hoe groot is de kans dan dat de pijn ophoudt? Of keert het symptoom dan gewoon snel terug? Wat gebeurt er als je een lastpak ontslaat? Wie vult dan de vrijgekomen plek in? In veel bedrijven wordt gelaten verzucht: ‘Ach, je houdt altijd een percentage werknemers in je bedrijf dat de boel afremt. Daar moeten we onze energie niet aan verspillen’.

Is dat ook wat je doet als je steeds maar pijn blijft houden in je eigen lijf? Of ga je op onderzoek uit?

Cruciale informatiebron

Inge Mink stelt dat er juist veel te leren valt van deze groep medewerkers. Lastpakken zijn volgens haar zeer waardevolle informatiebronnen als je open staat voor het idee dat een bedrijf een levend organisme is. Lastpakken geven een haarscherp beeld van de plekken waar het in jouw organisatie schuurt en welke kwalen jouw bedrijf heeft. Dat kan volgens haar als manager natuurlijk confronterend zijn, want veel symptomen van disfunctioneren gaan niet voorbij aan leiderschap.

Niet lastig omdat ze dat leuk vinden

De lastpakken zijn vaak lastig ‘because they care’. Het zijn dikwijls betrokken medewerkers die door de omstandigheden, hun eigen copingstijl en de frictie die zij daarmee opwekken in een steeds negatiever daglicht komen te staan. Door hen opnieuw te waarderen en hun klachten in een breder perspectief te plaatsen, krijgen zij weer een waardevolle (diagnostische) functie in het bedrijf. Want dat geeft je volgens Mink de kans om te investeren in de juiste geneesmiddelen vanuit een gedegen begrip over wat er nu precies aan de hand is. Dat scheelt een hoop ruis, tijd en geld. En zo kan een lastige dwarsligger ineens omslaan in een kartrekker die er weer zin in heeft. Want daar draait het voor ons uiteindelijk allemaal om.

Hoe meer, hoe beter?

Volgens Mink is niet iedere lastpak of dwarsligger een verborgen aanwinst voor het bedrijf. Ook daar kom je achter als je verderkijkt dan het zichtbare probleem. De meeste lastpakken zijn niet altijd lastpakken geweest want dan waren ze nooit aangenomen. Als je de oorzaak van lastpakkerij helder hebt, dan geeft dat volgens Mink heel veel informatie over welke weg je vervolgens in wilt slaan. Een bijkomend voordeel is dat de lastpakken in kwestie veel gemotiveerder tegenover coaching staan als zij zich niet de grote Oorzaak der Problemen voelen. Dit gegeven brengt een succesvol traject veel dichterbij.

En leidt het toch nog tot een afscheid, dan kun je volgens Mink samen concluderen dat je er alles aan hebt gedaan.

Bron: managementsite.nl