Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Tool alleen verbetert feedbackcultuur niet

Tool alleen verbetert feedbackcultuur niet

Drie methoden getest

Een IT-afdeling van ABN Amro wilde de feedbackcultuur van de afdeling verbeteren, vertelt Gertjan Eijkemans van de bank aan Overehrm.nl. Om te zorgen voor meer terugkoppeling onder de collega’s startte de afdeling een pilot van vier maanden. Eén groep gebruikte de tool Impraise, een andere de tool Tandem en de derde groep gebruikte geen instrument. Veel aandacht ging naar het uitleggen van de noodzaak van het geven van feedback. Iedereen kreeg een training over hoe je terugkoppeling geeft. Er was een kick-off, een afsluiting en een tweewekelijkse evaluatie van de pilot.

Vertrouwen groeide

Voor- en achteraf gaven de deelnemers hun mening. Wat unaniem naar voor kwam: het geven van feedback verbetert de samenwerking. "Werknemers merkten dat als ze vaker feedback gaven, er ook meer feedback terugkwam. En de feedback werd als waardevol gezien", zegt Gertjan Eijkemans. Het vertrouwen tussen de werknemers groeide, de relatie versterkte. Een tool was een belangrijke trigger, maar niet noodzakelijk. "Als je afspreekt dat je elkaar van feedback voorziet, dan zorgt dat op zich ervoor dat het meer gebeurt en dat de feedback waardevoller is." Voorbeeldgedrag en iedereen een training geven, zorgt al dat de cultuur verbetert. "Een tool alleen verbetert de feedbackcultuur niet." Voor de wat langere termijn bleek de tool wel een belangrijke stok achter de deur. "Werknemers konden zich focussen op de tool zodat de drempel verlaagde om terugkoppeling te blijven geven."

Niet spammen

"Werknemers hadden initieel de neiging om de feedback positief te houden. Na verloop van tijd werd die minder positief en daardoor waardevoller." Kiest een organisatie voor een feedbacktool, dan is het belangrijk dat deze mobiel beschikbaar en gebruiksvriendelijk is. "De tool moet intuïtief te bedienen zijn." De ervaring met beide tools was positief. "Bij Tandem konden we ook feedback geven over de waarde van de feedback. Dat werd als positief ervaren. Je kunt dan niet zomaar feedback spammen, maar je moet echt nadenken of de reactie waardevol is." Hoewel een tool hielp bij het geven van terugkoppeling, werd niet alle feedback digitaal gegeven. "Face to face het gesprek aangaan, blijft belangrijk. Het verbeteren van de cultuur gebeurt vooral als er aandacht voor het onderwerp is."