Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Thuiswerkers zijn gelukkiger en efficiënter

Thuiswerkers zijn gelukkiger en efficiënter

Nicholas Bloom, professor aan de gereputeerde Stanford universiteit, en zijn doctoraalstudent James Liam, ook CEO en mede-oprichter van CTrip, het grootste Chinese reisbureau, voerden een belangrijke studie uit over thuiswerk. Ze verdeelden een groep van 250 medewerkers van het callcenter van CTrip, die precies dezelfde job hebben, in twee subgroepen. De ene groep mocht voortaan thuis werken, de andere bleef haar taken vanop kantoor uitoefenen. 

Positief

Bloom voerde naar eigen zeggen het onderzoek uit omdat in vorige studies alleen voorstanders van thuiswerk naar buiten kwamen met positieve commentaren, terwijl de tegenstanders zich op de vlakte hielden. Het experiment bij CTrip liep negen maanden. De vraag was of de thuiswerkers enkele valkuilen – te lang slapen, te vaak tussendoortjes eten die de concentratie wegnemen en te veel televisie kijken – konden vermijden. Het antwoord was overduidelijk positief.

De thuiswerkers waren 13% efficiënter en 9% langer ingelogd op het systeem van het bedrijf waarop de telefoontjes binnenkomen. Ze namen minder lange pauzes, namen minder vakantiedagen op en waren minder vaak ziek. Bovendien uitte de helft minder thuiswerkers de wens om het bedrijf te verlaten. En subjectief gaven de thuiswerkers ook aan meer jobtevredenheid te ervaren dan de medewerkers die op kantoor bleven werken.

Terug naar kantoor

CTrip gaf daarop zijn medewerkers de kans om thuis aan de slag te gaan, maar moest vaststellen dat de helft van de medewerkers die negen maanden thuis hadden mogen werken, besliste om toch terug te keren naar kantoor. Ze riepen daarvoor hoofdzakelijk twee redenen in: het gebrek aan sociale contacten en het gevoel dat ze, als ze thuis zouden blijven werken, minder kans zouden maken op promoties en bonussen. Jonge medewerkers die thuis van bij hun ouders hadden gewerkt, gaven ook aan dat ze zich nu realiseerden dat elke dag naar kantoor gaan voor hen eigenlijk een manier was om acht uur per dag “van hun familie verlost te zijn”. 

Monitoren

De onderzoekers concluderen dat het voor ondernemingen bijzonder interessant is om thuiswerk aan te bieden, maar dat ze dat best niet voor de volle honderd procent doen en dat ze de medewerkers blijvend moeten monitoren, niet om ze te controleren maar om hun welbevinden te kunnen meten.