Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Stad Roeselare onthaalt zijn nieuwelingen

Stad Roeselare onthaalt zijn nieuwelingen

De Roeselaarse stadsdiensten werven gemiddeld honderd nieuwe werknemers aan per jaar. Een goed georganiseerde opvang is geen overbodige luxe.

Elke nieuwe medewerker kwam in het verleden aan op het voor de nieuweling meest geschikte moment. “Het was ook afhankelijk van de afdeling waar je werd verwacht”, zegt Cindy Vandevelde, deskundige loopbaanontwikkeling bij Stad Roeselare. “Vandaag willen we iedereen zo snel mogelijk onderdompelen in de organisatie, de sfeer en de structuur. Het is geen overbodige luxe om alle info te bundelen. Wie aan boord komt, moet voordien al door een aantal zaken heen en de waarden van de organisatie kennen.”

Verwachtingen

Stad Roeselare schiet vandaag vroeg in gang. Na de selectie drukt rekrutering & selectie op de digitale knop. Daarmee start Topdesk, de software die de processen stroomlijnt. “Zo brengen we alle partijen op de hoogte van de komst van de nieuwe medewerker en krijgt iedereen - leidinggevende, communicatie, preventie, digicoach– een checklist mee om zijn of haar komst voor te bereiden. We contacteren starters nog voor ze beginnen. Vooraf geven we hen al informatie over onszelf als werkgever en hoe we georganiseerd zijn. We vertellen wat onze verwachtingen zijn en geven mee wat zij zelf mogen verwachten. Daarnaast sturen we links naar filmpjes die onze werking weerspiegelen. De grootste wijziging is dat we alle nieuwkomers vanaf dag een volwaardig verwelkomen.”

Ambassadeurs

Tweemaal per maand organiseert Stad Roeselare een income-sessie, waar iedereen alle P&O-informatie krijgt. Daarna krijgen de betrokkenen hun materiaal en dan pas gaan ze naar de eigen afdeling. Vandevelde: “Tijdens de opvang-onthaalsessies maken de nieuw aangeworvenen ook kennis met het schepencollege en de gemeenteraad. Ze krijgen een beeld van wat de opdracht van een financieel en algemeen directeur inhoudt. Dat gebeurt niet via traditionele presentaties, maar bijvoorbeeld door een editie van ‘De Slimste Medewerker’, gebaseerd op De Slimste Mens. Nadien komt iedereen nog eens een halve dag bij P&O terug. De groep nieuwelingen krijgt ook een rondrit naar alle locaties die ze in onze stad moeten kennen. Op die manier hopen we van hen ook ambassadeurs te maken van Roeselare. Tot slot volgen de collega’s nog een aantal vormingsmodules, afhankelijk van wat ze voor hun functie nodig hebben.”

Beter begrip

Door de grote ommezwaai moet een aantal leidinggevenden misschien iets langer op hun nieuwe collega wachten, maar dat bleek geen probleem, vertelt Cindy Vandevelde. “We startten met deze aanpak in maart 2018 en krijgen goede feedback van zowel medewerkers als leidinggevenden op de nieuwe manier van werken. Het gevoel leeft dat het onthaal beter verloopt en de medewerkers de processen beter begrijpen. De starters appreciëren ook dat we hen informeren over het verloop van het sollicitatieproces. We vertellen over hun sterke en hun te verbeteren punten.Het is nog vroeg voor conclusies, maar we denken dat deze aanpak de medewerkers niet alleen sneller op hun gemak stelt, maar hen ook beter aan ons zal binden. Je wint er veel mee. Het voorkomt dat iemand een minder goed onthaal krijgt en een tijd lang verloren loopt of weer vertrekt.”