Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Schaf de tankkaart af

Schaf de tankkaart af

Schaf de tankkaart af voor wie de auto niet echt nodig heeft voor het werk, zo bepleit ex-autohandelaar Karel Cardoen in Gazet van Antwerpen. Het pas goedgekeurde mobiliteitsbudget vindt hij te complex.

De tankkaarten creëren files, zorgen voor CO2-uitstoot en ontmoedigen het gebruik van openbaar vervoer. Karel Cardoen: "Maar ik begrijp ook dat bedrijven niet veel andere uitwijkmogelijkheden hebben om hun personeel tegemoet te komen." De bedrijfswagen afschaffen, acht hij dan ook politiek onhaalbaar.

Cardoen stelt daarom voor om niet de bedrijfswagens af te schaffen, maar wel de tankkaarten voor wie de firmawagen alleen gebruikt voor woon-werk- en privéverkeer.

Gebruik ontmoedigen

Cardoen stelt voor om de tankkaart te vervangen door een bedrag in cash. "Bereken hoeveel een werknemer het afgelopen jaar getankt heeft, en geef hem of haar dat bedrag voor het komende jaar cash.” Wie minder rijdt, houdt meer over. Vandaag gebeurt het tegendeel: het gebruik van de firmawagen wordt aangemoedigd. Immers, de bezitter van een tankkaart die overweegt om eens de trein te nemen, straft eigenlijk zichzelf.

Mobiliteitsbudget

En het pas goedgekeurde mobiliteitsbudget? Dat lijkt Karel Cardoen veel te ingewikkeld om te implementeren: "Het is een kluwen van voorwaarden en uitzonderingen, en dus ontmoedigend voor bedrijven en personeel."