Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Online reputatie wint nog aan belang

Online reputatie wint nog aan belang

De online reputatie van een bedrijf is nog nooit zo belangrijk geweest om talent aan te trekken, zo concludeert vacaturesite Indeed. Liefst 45 procent van de werkzoekenden wantrouwt een bedrijf automatisch als er online geen informatie over dit bedrijf te vinden is.

Het onderzoek onder vijfhonderd Belgische werknemers in 2018 maakt duidelijk hoe belangrijk transparante en open communicatie is voor een werkgeversmerk. Hoe meer informatie en inzichten werkzoekenden online over bedrijven kunnen raadplegen, hoe waarschijnlijker het is dat ze naar een functie solliciteren.

78 procent van de Belgische werkzoekenden zegt dat ze pas solliciteren nadat ze de online reputatie van een werkgever hebben onderzocht.

Informatie als basis voor vertrouwen

Er bestaat een positieve correlatie tussen de beschikbaarheid van informatie en vertrouwen in de organisatie.

Vier op de tien werknemers zou niet solliciteren als er geen informatie is over de reputatie van een bedrijf als werkgever. 45 procent zou in dat geval een organisatie automatisch wantrouwen.

Een van de grootste uitdagingen voor werkgevers is opvallen tussen werkgevers die in dezelfde talentvijver vissen. Analyse van factoren die invloed hebben op het gedrag van werkzoekenden is van grote waarde.

Storytelling blijkt belangrijk voor de employer brand, met medewerkersreviews- en ratings op het vlak van sleutelcriteria: werk-privébalans, salaris en arbeidsvoorwaarden, werkzekerheid en doorgroeimogelijkheden, en cultuur en management, om inzicht te verschaffen aan werkzoekenden.

Sander Poos, managing director van Indeed Benelux, wijst erop dat reputatie en vertrouwen in het bedrijfsleven altijd hand in hand zijn gegaan: "Potentiële werknemers zijn inmiddels even kritisch en grondig in hun aanpak als klanten. De verwachtingen over transparantie zijn zo ingebakken, dat een afwezigheid van online informatie inmiddels zelfs alarmerend is voor de meerderheid van de werkzoekenden. Werkgevers moeten dit omarmen en online verhalen delen en hun employer brands opbouwen."