Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Olivier Saverys: “MaisonRouge bewijst elke keer weer hoeveel jonge mensen graag klanten tevreden stellen” 

Olivier Saverys: “MaisonRouge bewijst elke keer weer hoeveel jonge mensen graag klanten tevreden stellen” 

De 101ste editie van de Ronde Van Vlaanderen groeide vorige zondag uit tot wat nu al één van de sportieve hoogtepunten van het jaar heet. Ook voor veel bedrijven is 'Vlaanderens mooiste' jaar na jaar een optimale gelegenheid om een uniek event te organiseren voor klanten en zakenrelaties. Op veel van die events zorgen ook dit jaar de hosts en hostessen van het Gentse bureau MaisonRouge voor een perfect verloop. “We vaardigen dan ook jongeren af die een uitstekende opleiding hebben gekregen en die hun werk met enorm veel passie en oog voor perfectie doen”, zegt zaakvoerder Olivier Saverys.

Grootmoeder

Olivier Saverys organiseerde meer dan tien jaar geleden een groots feest met topdeejay Olivier Tjon. Het vond plaats in het huis van zijn grootmoeder. De naam die hij voor het feest bedacht was eerst 'Maison Close'. Omdat die term ook verwijst naar de luxebordelen uit de periode tussen pakweg 1870 en 1950, koos Olivier dan toch maar voor 'MaisonRouge'. “Toen ik later besliste om een bedrijf op te richten dat actief zou worden rond events, koos ik ook voor die naam. Hij zegt absoluut niet wat wij eigenlijk doen, maar hij klinkt goed en blijft ook hangen. Dat is toch ook niet onbelangrijk.”

Pool van 1.600 jongeren

MaisonRouge kan sinds 2011 terugblikken op een vrij stevige groei. Toen had Olivier Saverys één medewerker in zijn bedrijf, nu zijn het er twintig van wie een zevental dagelijks op events aanwezig zijn als 'supervisor'. Het bedrijf beschikt over een pool van 1.600 jongeren waarvan zowat 70 procent studenten.

Hun rekrutering gebeurt niet door een specifieke HR-afdeling, maar door medewerkers van de planning die precies weten welke competenties medewerkers nodig hebben om de waarden van MaisonRouge uit te dragen. “Het draait eigenlijk allemaal om passie, enthousiasme en bereidheid om te leren”, zegt Olivier Saverys. "Alle medewerkers krijgen een grondige opleiding die voor het bedrijf ook een sterke aanwijzing is over de kansen die kandidaten hebben om door te groeien."

Referentie

MaisonRouge is uitgegroeid tot een referentie waar eventbureaus en cateraars graag mee samenwerken. “We zijn bewust zelf geen eventorganisator”, verduidelijkt de zaakvoerder. "We hebben gekozen voor een specifieke niche. Met onze mensen nemen we een deelorganisatie van een event voor onze rekening. Dat kan het onthaal zijn, of de vestiaire of de bediening. En het is dan onze opdracht om erover te waken dat dit stukje van het event perfect verloopt.”

Zin voor perfectie

Olivier Saverys wijst erop dat zowel zijn vaste medewerkers als de pool van losse medewerkers wel degelijk bewijzen dat er, in tegenstelling tot wat wel eens wordt beweerd, niets schort aan de werkattitude van jongeren. “Zij begrijpen heel goed dat MaisonRouge maar kan blijven groeien als we onze klanten telkens weer verrassen en wat meer bieden dan ze vragen. Dat kan maar als zij hun werk met passie en met zin voor perfectie doen. We leggen de lat hoog, maar tegelijk zorgen we voor een zeer goede sfeer en voor maandelijkse masterclasses om kennis door te geven en up to date te houden. Elke dag bewijzen onze medewerkers mij dat een ondernemer die veel geeft, ook heel veel terugkrijgt.”