Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Met de bedrijfswagen naar de klant

Met de bedrijfswagen naar de klant

In de Range Rover Velar 3.0. heeft Eline Segers het over het wagenpark van Capco. Ze wijst op het geringe belang van het cash for cars-principe voor haar werkgever, maar breekt een lans voor het mobiliteitsbudget en voor GDPR.

De HR-manager is eindverantwoordelijke voor het wagenpark van Capco. Dat is een belangrijke taak in een consultancybedrijf, legt ze uit. “Bij ons heeft iedereen een bedrijfswagen. Dat kan uitzonderlijk klinken, maar het is standaard binnen de consultancywereld. We moeten daarin mee zijn met de concurrentie. Aangezien dat aspect van groot belang is voor potentiële consultants, moeten we aantrekkelijk blijven. Daarom laten we de keuze aan hen binnen een ruim budget. Als er geen poolwagens zijn, mogen ze zelf onderhandelen bij de dealer van hun keuze. Ze krijgen daar veel vrijheid in. We bieden mooie wagens aan via merken als Mercedes, BMW, Audi en Volkswagen.”

Groen

Capco promoot een groen wagenpark en moedigt het openbaar vervoer aan. Maar een verplichting is dat laatste niet, zegt Elien Segers. “Ook al is er een station in de buurt van onze zetel in Diegem, toch kiezen de meesten voor de flexibiliteit van de wagen. Al pendelen consultants die in Brussel werken voor dat traject wel met de trein. We bieden ook elektrische wagens aan, maar onze medewerkers kiezen daar vandaag nog niet voor. Dat is logisch omdat ze ofwel minder aantrekkelijke merken en modellen moeten kiezen, ofwel minder opties kunnen selecteren.”

Cash for cars

Het is duidelijk dat bedrijfswagens belangrijk zijn bij Capco. Consultants trekken ermee naar hun klanten. “Daarom is het cash for cars-principe voor ons als bedrijf minder interessant. Wie ervoor kiest, dreigt ermee zichzelf buitenspel te zetten. We zien dat de maatregel helemaal geen succes heeft. Voor onze consultants, die bovendien geregeld grote afstanden afleggen, is de wagen meestal het enige middel om op het werk te geraken. Ook voor de niet-consultants in het bedrijf promoten we de maatregel niet. Deze backoffice-medewerkers komen vaak van ver.”

De HR-manager gelooft wel meer in het mobiliteitsbudget. Het is persoonlijker en laat medewerkers echt kiezen voor het samenstellen van hun extralegale voordelen. “Jongeren kiezen daarbij minder vaak voor pensioensparen dan oudere collega’s. Maar de flexibiliteit van het systeem is een troef om nieuwe medewerkers aan te trekken en anderen te behouden. Ook al kost het HR meer werk aan richtlijnen en policies, toch zoeken we de zaken goed uit. We moeten mee zijn omdat steeds meer concurrenten het aanbieden.”

GDPR

Terwijl Eline Segers de Range Rover Velar terug naar de Capco-gebouwen rijdt, brengt ze het onderwerp nog even op GDPR. “Ook al is de wind wat gaan liggen, het onderwerp ligt me na aan het hart. Het is geen leuk onderwerp voor de medewerkers, onder andere omdat het – ook op de HR-afdeling – veel extra werk opleverde. Maar ik vind het erg belangrijk om op een correcte manier om te gaan met de persoonlijke gegevens van werknemers en kandidaten. HR heeft daarin een belangrijke rol te spelen. We hebben er policies en procedures rond geschreven. Het recht om vergeten te worden, vind ik persoonlijk een heel belangrijke. Wie ooit niet werd gekozen en na een paar jaar opnieuw wil solliciteren, mag niet meteen afgeschreven worden. Iedereen verdient een tweede kans. Dat kan nu dankzij de nieuwe wetgeving.”

Consultants

Capco heeft het geluk te beschikken over GDPR-consultants. “Zij gaan naar de klanten om daar orde op zaken te zetten, maar adviseren ons ook als daar behoefte aan is. Dat is een voordeel. Het gaat om collega’s die heel wat uit de kast hebben moeten halen om de juiste zaken te implementeren bij hun opdrachtgever.”

DE WAGEN:  

Titel: De rit naar de vrijheid

Eline Segers wou al van jongs af aan een auto. De vrijheid om van het platteland weg te rijden, was de hoofdreden.

Veiligheid

Wanneer de HR-manager van de parking van Capco rijdt, is ze enthousiast over het head-up display. “Die in het oog springende optie heb ik niet op mijn eigen Mercedes SLA. Ik zou op het eerste gezicht wel wisselen voor deze heel aangenaam rijdende SUV, die me veilig aangeeft wanneer ik mijn vak ten onrechte verlaat.” Al begrijpt Segers dat deze zware dieselmotor niet meteen als eerste in aanmerking komt voor haar wagenpark.

Vrijheid

Eline Segers wou als kind zo snel mogelijk aan een wagen geraken. “Ik woonde op het platteland en een wagen betekende ontsnappingsmogelijkheden. Aangezien ik tegenwoordig vaak grote afstanden afleg, ben ik ook wel van wat comfort gaan houden. Als ik van Antwerpen naar Diegem rij, vind ik het belangrijk dat ik goed zit en dat mijn automaat me door de files helpt zonder rugpijn. Andere opties interesseren me minder.”

DE WAGEN: Range Rover Velar 3.0 First Edition

Prijs geteste versie: 95.583 euro

Verkrijgbaar vanaf: 56.950 euro

CO2-uitstoot: 167 g/km

Verkeersbelasting: 823,02 euro

BIV: 4.957 euro

Kofferinhoud: 558 l

Verbruik l/100 km: 5,8

Vermogen in KW: 221

Fiscaal Vermogen: 15