Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Medewerkers inspireren met welzijnsbeleid

Medewerkers inspireren met welzijnsbeleid

Tech Data is een dynamisch, beursgenoteerd bedrijf. Met een aantal initiatieven vestigt HR-director Benelux Kristien Van Damme de aandacht op de vele zaken die het bedrijf doet voor het welzijn van de medewerkers.

De voorbije zestien jaar was het wagenpark bij Tech Data de verantwoordelijkheid van HR. Dat kwam goed uit voor Kristien Van Damme, die de voor de gelegenheid gereserveerde Skoda Superb Combi (zie kader) de weg opstuurt in Ternat. Ze noemt zichzelf een autofreak: “Deze morgen heb ik er al 230 kilometer opzitten van de Nederlandse Veluwe naar hier. Als Benelux-verantwoordelijke reis ik veel met de wagen en dat deert me geenszins. Ik hou zelfs van lange ritten in een comfortabele en veilige wagen. Mijn BMW5 met automaat is de wagen van mijn voorkeur. Ik hou immers van een pittige motor, al rij ik altijd hoffelijk.”

Vast merkenbeleid

De bedrijfswagen is een belangrijk onderdeel van de verloning bij Tech Data België. Van Damme: “We werken met vaste merken om betere kortingen te krijgen voor onze medewerkers. De Volkswagen-groep, BMW en Volvo waren er eerst. Mercedes is daar later bij gekomen. Aan 400 bedrijfswagens in de Benelux heeft de vlootverantwoordelijke zijn handen vol. In België betekent dat 180 wagens op 380 medewerkers. Een en ander houdt een zware strategische en administratieve verantwoordelijkheid in. We willen zoveel mogelijk wagens van de weg halen, maar zien anderzijds dat de maatregelen van de overheid niet veel uithalen. Er is nog steeds weinig animo om de auto in te ruilen voor alternatieven.”

Welzijn  

Mobiliteit is één van de vele punten die Kristien Van Damme bezighouden bij het streven van HR naar meer welzijn voor de medewerkers. Thuiswerk is een eerste optie. Maar met het Corporate Vitality-project wil HR in de kijker zetten wat Tech Data al lang doet voor haar werknemers. “Naast het aanbrengen van vers fruit tweemaal per week nemen we heel wat losse initiatieven bij feestgelegenheden. Onder de noemer Well at Work willen we onder de aandacht brengen wat we allemaal ondernemen. Naast personeelskortingen maken we ook werk van gezondheid en ergonomie. Deskbikes en verstelbare bureaus staan op stapel als daar interesse voor is. Daarmee zijn we al in Nederland gestart.”

Burn-out

Met de aanstelling van een ‘well-being officer’gaat het bedrijf nog een stap verder. “Na wat lauwe reacties in het begin, zagen we toch dat enthousiaste collega’s de anderen mee op sleeptouw namen. Nu komt er een speciale officer die verder werk maakt van welzijn. De medewerker moet nog centraler staan, initiatieven zoals gezonder eten, sporten en stoppen met roken komen er aan. Zelf werkte ik het voorbije jaar intensief op burn-outs. Ik zocht de getroffen collega’s buiten het werk op en polste naar het nut van een coach die hen helpt heropstarten in het bedrijf. Dat gaf bij iedereen goede resultaten, terwijl de coach ons bruikbare tips kon geven. De collega’s zelf waren uitermate tevreden met het initiatief.”

Digitalisering

Het tweede topic dat Kristien Van Damme bezighoudt op HR is de digitalisering. Op diverse domeinen boekten ze al vooruitgang. “Onze website werd voor rekrutering opgefrist zodat het proces veel intuïtiever verloopt. We starten ook met Visiotalent, een tool die ons toelaat de eerste ronde sollicitaties heel snel af te handelen zonder dat kandidaten zich hoeven te verplaatsen. De eerste selectie gebeurt via een video-interview. Dat spaart verplaatsingstijd uit. Pas voor het tweede gesprek vragen we de kandidaat zich naar kantoor te begeven. Intern implementeerden we het Amerikaans systeem Workday. Managers en medewerkers krijgen nu inzage in hun teams zonder ellenlange lijsten te moeten opvragen. We gebruiken hetzelfde systeem om onze jaarlijkse evaluaties te hervormen. We willen naar regelmatige aftoetsing tussen manager en medewerker. Het verleden is niet langer de basis, maar wel het coachen naar de toekomst. We gaven deze aanpak de naam Touchpoint. De gesprekken – bij voorkeur minimaal vier per jaar – worden in het Workday-systeem opgevolgd. Dat wordt een belangrijk onderdeel van de HR-verandering waar we door moeten.”