Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Medewerkers in één op de drie organisaties innovatiemoe

Medewerkers in één op de drie organisaties innovatiemoe

85 procent van de Nederlandse managers vindt innoveren van levensbelang voor het voortbestaan van hun organisatie. Maar een derde van de Nederlandse organisaties kampt met innovatiemoeheid, zo blijkt uit het onderzoek ‘Peilstok van de Nederlandse innovatie’.

Tijdsgebrek grootste showstopper

Medewerkers worden moe van weer de zoveelste innovatie. Vaak moeten zij naast hun dagelijkse werkzaamheden aandacht besteden aan innovatieve projecten. Dit vraagt in veel gevallen extra tijd.

38 procent van de respondenten vindt dan ook dat er vooraf te weinig tijd wordt gereserveerd voor innovatie.

Daarnaast is het in 32 procent van de organisaties niet duidelijk hoe ze moeten innoveren. Deze onduidelijkheid kan ook leiden tot het ‘minder zin hebben in innovatie’.

Dit terwijl innovatie juist als middel gebruikt kan worden om medewerkers te motiveren en enthousiasmeren en om medewerkers zichzelf te laten ontwikkelen. Dat gebeurt nu al, maar bij slechts een kwart van de bedrijven.

Innoveren om ...

De behoefte om te innoveren komt vaak voort uit de wens om als organisatie efficiënter te worden (44%), nieuwe producten en diensten te ontwikkelen (30%) en kosten te besparen (30%). Dit zien we ook terug in de resultaten van de belangrijkste innovatieprojecten bij Nederlandse organisaties.  

Wiebe de Boer, CEO ilionx en QNH: “Het is van vitaal belang om niet alleen te innoveren om bedrijfsdoelen te behalen, maar ook om ontwikkeling van je medewerkers te stimuleren. Dat helpt zowel bij het voorkomen van innovatiemoeheid, als bij het behouden van medewerkers en het behalen van succes. Daarnaast zijn partnerships van cruciaal belang. Partners kunnen medewerkers ontlasten en helpen bij het verduidelijken van de te nemen stappen voor het gewenste resultaat. Samen met medewerkers, klanten of externe partners wordt vooruitgang gerealiseerd.”

Voor het onderzoek zijn in Nederland 587 managers bevraagd naar innovatiebudgetten, uitdagingen, doelen, benodigdheden en partnerships.