Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Maakt de mentor op de werkplek het verschil in duaal leren?

Maakt de mentor op de werkplek het verschil in duaal leren?

Met de projectoproep ‘ontwikkelen en organiseren van mentoropleidingen in duaal leren’ zet SYNTRA Vlaanderen in op kwalitatieve werkplekken in duaal leren. Elf projecten gaan van start.

 

In duaal leren brengen leerlingen het grootste deel van hun opleiding door op de werkplek. De resterende uren volgen ze de lessen op school of bij een opleidingsverstrekker zoals een SYNTRA-campus. Mentoren vormen daarbij een onmisbare schakel. SYNTRA Vlaanderen lanceerde een oproep en selecteerde 11 projecten uit 15 voorstellen.

 

Een van de geselecteerden is Sofie Leyten, sectorconsulent (UBK-UCB Nationaal), met het mentortraject Responsible Tutor: "We willen een groeitraject uitwerken voor mentoren die jongeren begeleiden in het proefproject Haarzorg duaal leren. We vinden het vooral belangrijk dat we nu een stevige basis voor een kwalitatief mentortraject kunnen uitwerken zodat dit in de toekomst in onze sector in heel Vlaanderen uitgerold kan worden. Hiervoor maken we ook gebruik van de expertise uit wetenschappelijk onderzoek."

 

Andere partners zijn Compaan - Job&co vzw. Zij gaan uit van een geïntegreerde aanpak en bowen voort op hun ruime ervaring in diverse domeinen en voor diverse doelgroepen. "We willen de mentoropleiding specifiek aftoetsen aan de noden en eisen van duaal leren. Op basis van onze testopleidingen en het installeren van 'leertafels' willen we tot een samenhangend mentortraject komen", aldus Goedele Provost, operationeel manager training en opleiding bij Compaan.