Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

KPN voert vrouwenquotum opnieuw in

KPN voert vrouwenquotum opnieuw in

Nadat KPN er circa zes jaar geleden mee stopte, heeft het Nederlandse telecomconcern toch weer een vrouwenquotum ingevoerd voor hogere managementfuncties. Momenteel is minder dan een vijfde van de hoogste directeuren bij KPN vrouwelijk.

30 procent

"We willen minstens 30% vrouwen in de top," stelt nieuwe ceo Maximo Ibarra onomwonden. “Om dit doel te bereiken hebben we een verplicht beleid geïmplementeerd. De shortlist voor een [hoge] job moet uit minstens vijftig procent vrouwelijke kandidaten bestaan. Dat we een technisch georiënteerd bedrijf zijn, is geen reden voor excepties."

KPN startte met het vrouwenquotum in 2009 onder toenmalig topman Ad Scheepbouwer, nadat jarenlange pogingen om het aantal vrouwen te verhogen niet werkten.
Onder opvolger Eelco Blok verdween het beleid langzaam, ondanks dat het resultaat kende. Het quotum leidde bovendien tot interne kritiek: hoogopgeleide allochtone mannen zouden de dupe zijn.

Veel potentieel

KPN is gestart met een samenwerking met Stichting Topvrouwen, dat is een database met vrouwen die geschikt zijn voor directiefuncties en commissariaten.
Duidelijk is dat er genoeg potentieel tot verbetering is: uit KPN's eigen interne cijfers blijkt dat slechts een vijfde van het senior management vrouw is. Onder het middenmanagement is dat 16%. In de meest recente Female Board Index, dat jaarlijks het aantal vrouwen in directieteams en commissariaten meet, staat KPN met 18,2% vrouwen de 34e plek in. De raad van bestuur telt sinds het vertrek van Carla Smits Nusteling in 2012 geen vrouwen meer. Wel zijn twee van de acht commissarissen vrouwelijk.

Bij andere bedrijven lukt het wel

Andere grote bedrijven lukt het wel om het sinds 2012 geldende wettelijke streefgetal van 30% vrouwen in de Nederlandse directies en raden van toezicht te halen. Bij koploper Wolters Kluwer is bijna de helft (44,5% vrouw en bij AkzoNobel 40%. Unilever (38,5%) en PostNL (37,5%) halen eveneens ruimschoots de dertig procent.

Bron: www.ad.nl en www.chro.nl