Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Jan De Bruyne (Infrabel) : "Regionale aanwervingscampagne is schot in de roos"

Jan De Bruyne (Infrabel) :

Infrabel zoekt dringend mensen die willen meewerken aan een veilig en stipt spoorwegnet. Voor heel het land heeft het bedrijf nog bijna negenhonderd openstaande vacatures. Om die in te vullen, pakte de infrastructuurbeheerder uit met een opmerkelijke primeur: een aanwervingscampagne in het West-Vlaamse dialect om zo rechtstreeks mogelijke kandidaten te benaderen: “Wuk peis je? E job bi Infrabel ist etwuk vo gie?”.

Speeddaten met toekomstige collega's

“De volgende vijf jaar gaat ongeveer de helft van het personeel in Kortrijk met pensioen", zegt Jan De Bruyne, HR Infrabel Sourcing & Selection. “Geschikte medewerkers vinden, is dé uitdaging. Daarom lanceerden we begin februari in samenwerking met HR Rail, in het kielzog van de campagne in het dialect, ook twee bijzondere jobdagen in Kortrijk die bezoekers in staat stelden om te speeddaten met toekomstige collega’s.” 

Jan De Bruyne verheugt zich over het succes ervan. “In het onderhoudscentrum van Infrabel kwamen tijdens die twee jobdagen ongeveer 225 geïnteresseerden langs. Ze konden er kennismaken met hun mogelijk nieuwe collega’s en kregen vervolgens een rondleiding en live werkdemonstraties in het Logistiek Centrum Infrastructuur. We kregen niet alleen geïnteresseerden in een nieuwe job over de vloer, maar ook leerlingen van verschillende technische scholen, die met het oog op een mogelijk toekomstige job bij Infabel al een kijkje kwamen nemen achter de schermen. Het doel was om 21 nieuwe collega’s aan te werven voor de regio Kortrijk-Lichtervelde, maar we konden er meteen een dertigtal aanwerven, omdat we ook in de rest van West-Vlaanderen geschikte technici zoeken.”

 

Antwerpen en Limburg volgen

De campagne in het dialect en de specifieke jobdagen hebben Infrabel dus snel geschikte kandidaten opgeleverd. “Het spreekt daarom voor zich dat deze primeur een vervolg krijgt in andere regio’s”, zegt Jan De Bruyne nog. “We plannen gelijkaardige campagnes in het dialect in de regio Antwerpen-Aarschot en vervolgens ook in Limburg. We hebben in West-Vlaanderen duidelijk gemerkt dat dit de drempel om te solliciteren verlaagt én dat kandidaten het op de jobagen bijzonder op prijs stelden dat ze dezelfde dag nog met een arbeidscontract onder de arm konden buitenstappen.”