Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Hulp bij zorg voor familie nieuwe troef in employer branding?

Hulp bij zorg voor familie nieuwe troef in employer branding?

Een CD&V-idee om ook grootouders tijdskrediet te geven om voor kleinkinderen te zorgen, spoort met een trend in de VS: steeds meer bedrijven geven extralegale voordelen om thuiszorg te vergemakkelijken.

Budgetneutraal

CD&V-kamerlid Stefaan Vercamer diende een wetsvoorstel in om ‘grootouderverlof’ mogelijk te maken. ‘Budgetneutraal’, zo zegt hij, want het gaat af van de 51 maanden tijdskrediet die er nu ook al zijn.  Bovendien ontlast het jongere ouders in de leeftijdsgroep die het meest vatbaar is voor burn-out. Oudere werknemers van hun kant willen het misschien rustiger aan doen. En het neemt druk weg bij de kinderopvang, argumenteert Vercamer.

Trend in VS

In de VS pikt een trend daar op in. Volgens de American Association for Retired Persons (AARP) is zowat 15% van de werkende bevolking betrokken bij het verzorgen van familieleden of dierbaren. Het gaat om 24 miljoen mensen.
In de VS staan ook steeds meer bedrijven hun werknemers bij met allerlei extralegale voordelen rond thuiszorg, het vinden van de juiste artsen en verplegend personeel, en het verstrekken van informatie over verzekeringen, belastingen en andere financiële aspecten die te maken hebben met de zorg voor de dierbaren.

De employee benefits richten zich dus niet enkel op de eigen medewerkers en op hun work-life balance, maar ook op de noden van de werknemers die de zorg voor hun dierbaren opnemen.