Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Hoe creëer je als HR-manager nu al de voedingsbodem voor toekomstige toppers?

Hoe creëer je als HR-manager nu al de voedingsbodem voor toekomstige  toppers?

De laatste paar jaar gaat het vaak over het veranderende karakter van werken. Steeds meer mensen wijken af van het geijkte lineaire carrièrepad, waarbij het enige doel is om binnen één vakgebied recht omhoog te klimmen. Tegenwoordig willen de meest talentvolle medewerkers juist op een heel breed terrein ervaringen opdoen. Zij vinden het belangrijker om werk te doen dat iets toevoegt aan hun leven en een verschil maakt in de wereld. Om de slimste en beste medewerkers binnen te houden, moeten organisaties dus manieren vinden om tegemoet te komen aan die nieuwsgierigheid en dat engagement.

Uiteindelijk zal deze generatie medewerkers een grotere verandering teweeg brengen in de essentie en het karakter van organisaties. Zover is het nog niet, maar we kunnen al wel beginnen ons daarop voor te bereiden en een aantal positieve veranderingen doorvoeren. Hoe? Ik deel graag mijn ideeën daarover.

Kijk anders naar leren

Alles draait om beleving. Of je nu iets nieuws leert, een uitdagende opdracht aangaat, of iets wilt doorgeven wat je hebt geleerd: alleen een indrukwekkende ervaring maakt een verschil en brengt het beste in je team boven. Met alleen een handleiding of instructie over ‘hoe werkt het hier’ red je het niet. Laat leren veel meer aansluiten bij de beleving van medewerkers en richt bijvoorbeeld een ‘Dit is ook interessant voor jou’-video playlist in. Maak het opleidingsaanbod toegankelijk voor iedereen, wat ieders rol ook is, en zorg ervoor dat iedereen eenvoudig het materiaal kan vinden dat aansluit bij hun interesses. Een onoverzichtelijke brij aan content, zoals vaak bij de vroegere online leersystemen, kost alleen maar tijd en leidt tot verwarring.

Neem een voorbeeld aan Netflix. Beveel medewerkers proactief content aan die hen kan helpen bij hun ontwikkeling, maar ga nog een stap verder. Geef medewerkers de mogelijkheid om zelf opleidingscontent te creëren over onderwerpen waar zij veel van afweten, net zoals ze een eigen YouTube-filmpje zouden maken. Als je medewerkers de kans biedt om zelfstandig te leren én te onderwijzen, helpt hen dat enorm bij hun huidige en toekomstige functies en rollen.

Breek met de traditionele baanopvatting

We kennen allemaal nog de traditionele werkverdeling, waarbij een medewerker onder een bepaalde manager viel die hem of haar een specifieke rol toebedeelde. Het uitgangspunt was dat die medewerker zeker een aantal jaren bij het bedrijf zou blijven en gaandeweg een paar stappen omhoog zou zetten. In veel gevallen klopt dat beeld overigens nog steeds. Toch sluit het veel minder goed aan bij wat huidige medewerkers willen en verwachten. Medewerkers zien werk meer en meer als een aaneenschakeling van waardevolle ervaringen. En managers moeten zich daaraan aanpassen – denk en handel minder in termen van ‘een baan’ en meer in ‘opdracht en taak’. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je de echte talenten kwijtraakt.
Het is goed om de veranderende behoeften van medewerkers nu al aan te pakken. Dat helpt namelijk enorm bij de nog grotere uitdagingen die eraan komen. Zorg voor een uitgebreid en breed leeraanbod en geef medewerkers interne bewegingsvrijheid. Daarmee creëer je de juiste voedingsbodem voor de toppers van morgen.