Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Hoe ABN AMRO Nederland in één jaar 350 'digital natives' rekruteerde

Hoe ABN AMRO Nederland in één jaar 350 'digital natives' rekruteerde

Net als andere banken digitaliseert ABN AMRO in een snel tempo. Om dit voor elkaar te krijgen, ging de bank in 2016 op zoek naar liefst 350 'digital natives': creatieve medewerkers, ontwikkelaars, ingenieurs, architecten en online-marketeers.


Recruitmentmarketeer Rutger Groenewegen getuigt op werf-en.nl dat dit geen sinecure was. "Veel IT’ers en online-marketeers realiseren zich niet meteen wat bij ons gebeurt qua digitalisering en innovatie. Om hen hierop toch te attenderen, was er een grote behoefte om een zogeheten inspiratielaag aan te brengen in onze mediamix."

 

Partnership met The Next Web

ABN AMRO ging daarvoor een samenwerkingsverband aan met The Next Web, een digitaal platform voor technologie en innovatie, gericht op Generation T (Tech). Wereldwijd haalt dit platform meer dan acht miljoen unieke bezoekers per maand. Zo zit de bank volgens Groenewegen meteen in de goede doelgroep en creëert ze een internationaal bereik dat positief afstraalt op het digitale merk.

Samen met een (intern) crossbusiness-redactieteam werden eerst de innovatiethema’s uit de bankorganisatie geïdentificeerd. Deze zijn besproken met de redactie van The Next Web. Per thema is vervolgens een expert van ABN AMRO gekoppeld en geïnterviewd.

 

Per artikel passende vacatures

Volgende ontwikkelingen zijn aan bod gekomen: Open Banking (PSD2), Blockchain, Design Thinking, e-commerce. Alle artikelen werden verzameld op een eigen minikanaal op The Next Web en per artikel zijn passende vacatures aangeboden, om de relevantie nog te vergroten. Elk artikel kreeg een specifiek 'art graphic design', in de kleuren van ABN AMRO, maar wel eigen en passend bij het onderwerp van het artikel.

 

Resultaten

De thema’s waaraan de bank werkt, bleken state-of-the-art en werden goed ontvangen bij de redactie. De artikelen scoorden zeven keer boven benchmark en geven aan dat ABN AMRO wel degelijk een digitale speler is. The Next Web kreeg redactionele vrijheid om de artikelen te schrijven. Dit is te zien in de benadering van het onderwerp, de tone-of-voice en de creatieve designs. Het resultaat: 274 digitale vacatures in 2016 opengesteld - 18.600 sollicitaties ontvangen - 377 aanwervingen gerealiseerd.

Bovendien blijkt volgens Groenewegen uit marktonderzoek dat de beeldvorming in de doelgroep aan het veranderen is en dat de bank steeds meer als digitaal merk wordt beschouwd. De doelgroep overweegt zo meer om voor ABN AMRO te gaan werken.