Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Haal het beste uit jezelf

Haal het beste uit jezelf

delaware zet in op een nieuw performancemanagementsysteem. Feedback is het sleutelwoord. Filip Roels, HR-director delaware Belux, doet het systeem uit de doeken aan het stuur van de nieuwe Hyundai Tucson.

Duits gevoel

Filip Roels is bij delaware verantwoordelijk voor de Belgische HR-operaties, maar hij ondersteunt ook de internationale activiteiten. Roels, die voorheen actief was bij onder andere Unisys, is een autoliefhebber. Hij rijdt met een Mercedes C200 Break. “Mijn vader bracht me de liefde voor het merk bij. Ik verkies het typische Mercedes-comfort boven de sportiviteit van BMW. De opties bezorgen me een mix van kwaliteit en veiligheid. Maar deze Hyundai voelt ook Duits aan. Hij rijdt uitermate soepel en geruisloos. Het hoog zitten bevalt me.”  

Aanloop-Audi

De Hyundai is opvallend fijn afgewerkt en vooral het in leder genaaide dashboard oogt mooi. Terwijl de HR-professional de wagen langs de Gentse Ringvaart de weg opstuurt, vertelt hij over de recente uitbreiding van het delaware-wagenpark. “We hebben zopas 95 juniors aangeworven. Dat zal ons totaal aantal nieuwe juniors dit jaar op 140 brengen. Zo rondt ons netto aantal medewerkers de kaap van duizend. De beginners krijgen een Audi Q2. Audi haalde het in een selectieproces van constructeurs die een contract van twee jaar moesten aanbieden. Eerder leverden BMW en Mercedes deze aanloopwagens. We maken deze keuze niet alleen omdat honderd identieke wagens kopen goedkoper is, maar willen hoe dan ook geen onderscheid in de wagen van beginnende analisten. Nadien kunnen ze kiezen uit een viertal merken.”

Insourcing

Delaware haalde het vlootproces weer naar binnen. Filip Roels: “We volgen weer zelf de dossiers op. We voeren de onderhandelingen rechtstreeks met de garages en de leasebedrijven. Dat laat ons toe betere keuzes te maken. Elk kwartaal vergelijken we de oplossingen van verschillende leasemaatschappijen. Dat is van belang voor de restwaarde. We letten ook steeds meer op milieu en uitstoot en overwegen voortdurend of we met de motor nog juist zitten. Daarom kozen we bij Audi voor negentig benzinemotors. We onderzoeken bij dit dynamische segment wat de gevolgen zullen zijn voor de kostprijs.”

Performancemanagementproces

De 140 schoolverlaters worden dit jaar nog aangevuld met een tachtigtal ervaren profielen. Dankzij de jarenlange inspanningen op het vlak van werkgeversmerk blijft delaware vrij gemakkelijk medewerkers vinden. Toch wordt het aanwerven steeds moeilijker, weet Filip Roels. Daarom werkt delaware ook aan het behoud van medewerkers. Het bedrijf maakte recent werk van een nieuw performancemanagementproces: “We willen onze medewerkers motiveren door de manier van evalueren. We lieten ons inspireren door bedrijven zoals Coca-Cola. Maar ook Lou Van Beirendonck en Gert Vande Broek spraken ons aan. Deze laatste is bondscoach van de nationale vrouwenvolleybalploeg en hoogleraar aan de KU Leuven. Hij deelde met onze managers zijn ervaringen rond omgaan met mensen in een zeer competitieve omgeving. We vroegen hem hoe feedback medewerkers beter maakt. Zijn antwoorden openden onze ogen. Terechte en eerlijke feedback geven, is soms moeilijk. Je moet als coach durven open en transparant te zijn. We hebben voor een nieuw proces gekozen dat gebaseerd is op dergelijke informele en formele feedback.”

Continue feedback als norm

Filip Roels wil dat informele en continue feedback de norm en de evidentie worden. Het objectief is het beste uit de 'delawarian' te halen, weet de chauffeur van dienst. “'Become the best possible you' is de slogan. Via een communicatiecampagne, trainingen en gastsprekers doen we onze visie uit de doeken. We willen dat onze medewerkers continu feedback geven en krijgen. Verder kunnen ze doorheen elke stap van hun carrière begeleid worden door een neutrale mentor, een developmentplan op maat opstellen en op een stimulerende manier geëvalueerd worden. We streven naar een kwalitatieve en continue terugkoppeling in plaats van de klassieke ratings op het einde van het jaar. We voelen dat dit een nieuwe dynamiek creëert, waarin mensen zich voluit ontwikkelen.”

Portfolio ter evaluatie

Filip Roels parkeert de Hyundai terug op de parking vlakbij de Gentse Ghelamco Arena en sluit af. “De permanente feedback wordt op het einde van het jaar mee opgenomen in een soort portfolio. Dat geeft een overzicht van de prestaties van het afgelopen jaar. Daar zit bijvoorbeeld ook een leuke positieve mail of een compliment van een collega in. Het verzamelde werk komt op tafel wanner het management aan beoordeling toe is. Ik raad collega’s aan over dit systeem na te denken. Ik ben er alvast optimistisch over.”