Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Groeiend merkbewustzijn via app

Groeiend merkbewustzijn via app

Met Speakap vangt Kinepolis Group twee vliegen in een klap. De interne communicatie gaat erop vooruit en de app draagt bij aan de merkervaring.

Sterke groei
Anneleen Van Troos is corporate communication manager bij Kinepolis Group. Ze getuigde op het seminar van HRmagazine rond 'Employer Branding' over haar ervaring met de bewuste app. Kinepolis noemt die 'Kinetalks'. Achtergrond is een internationaal sterk groeiend bedrijf. Door de expansie in heel wat landen komen verschillende medewerkers uit nieuwe en overgenomen bioscoopcomplexen de rangen versterken. "Bovendien zit het grootste deel van onze mensen niet achter een pc, zoals dat het geval is bij kantoorpersoneel. We zagen ook dat ze ons intranet slechts beperkt gebruiken, enkel het hoger en het middenmanagement. We wilden iedereen - ook de honderden studenten die we tewerkstellen -  in ons verhaal en in onze communicatie betrekken."

Platform
Kinepolis ging op zoek naar een geschikt platform. Anneleen Van Troos: "Dat moest bij ons passen en toelaten iedereen snel en mobiel te bereiken. Ongeveer 70 procent van onze medewerkers werkt niet aan een desk en heeft geen Kinepolis e-mailadres. Bovendien willen we van ons bedrijf één grote familie maken. We willen een community creëren en dat is niet gemakkelijk wanneer je in volle groei en evolutie bent. Momenteel telt Kinepolis 2.300 medewerkers in Europa. We willen dat ze zich echt onderdeel voelen van Kinepolis en ambassadeurs van ons merk worden. Daarvoor moeten we hen bij ons verhaal betrekken en hen informeren. Zo kwamen we bij Speakap terecht. Het is een effectieve tool die je meteen kan implementeren, aangepast aan je organisatie. We hebben een corporate structuur, werken per land, per bioscoop en per afdeling. Via de gerichte communicatie met onze medewerkers en door het delen van informatie te stimuleren, verbeteren we uiteindelijk ook de klantenervaring."

Gebruik naar eigen goeddunken
Het systeem heeft een aantal grote voordelen, demonstreert de communications manager. "De app lijkt erg op Facebook", zegt Anneleen Van Troos. "Je krijgt enkel de berichten te zien die relevant zijn voor jou. Mensen loggen bovendien aan op hun smartphone als ze dat zelf willen en als hun werk dat toelaat. De - vaak internationale - inhoud wordt nog steeds hoofdzakelijk door mezelf bepaald. Maar meer en meer zorgen de lokale verantwoordelijken voor inhoud. Ze kunnen hun eigen medewerkers op het gepaste moment en op maat bereiken via de app. Naast de broodnodige berichten is er ook de nice to know over het bedrijf. Zowel informele als formele berichten worden met de community gedeeld."

Toekomst
Het systeem werd eerst uitgetest in enkele locaties in België en is nu in gebruik in België, Spanje en Nederland. Luxemburg en Frankrijk staan binnenkort op het programma. "Dit is work in progress. We benutten zeker nog niet het volledige potentieel van deze tool. Vandaag hangt het gebruik nog te vaak af van het persoonlijk enthousiasme van de content-verstrekker. In veel locaties werkt het zeer goed, in andere is nog werk aan de winkel. We denken eraan om later ook nog zaken als onboarding en e-learning in de app te integreren."