Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Gevraagd: artificiële intelligentie ter ondersteuning van de rekruteur

Gevraagd: artificiële intelligentie ter ondersteuning van de rekruteur

Bijstand in het rekruteringsproces is de meest gewenste toepassing van artificiële of kunstmatige intelligentie. 44% van de Belgen en Nederlanders beaamt dat de toepassing van intelligente machines en robots vooroordelen in het sollicitatieproces tegengaan.

Vooroordelen

Een en ander blijkt uit onderzoek in de Benelux van vacaturesite Indeed. De menselijke factor is van groot belang in het wervingsproces. De recruiter moet daarbij onbevooroordeeld zijn. Tachtig procent van de bevraagden bevestigt dat werkgevers sollicitanten wel eens te snel of verkeerd beoordelen. Daar ligt de toegevoegde waarde van kunstmatige intelligentie. De toepassing van algoritmes kan tot de beste match leiden.

Ruimte voor de mens

Anderzijds denkt slechts 28% dat het wervingsproces eerlijker zou verlopen zonder menselijke rekruteurs. Voor Sander Poos, managing director van Indeed Benelux, moet kunstmatige intelligentie bijdragen om de match te realiseren. Het werk van menselijke recruiters zal nooit vervangen worden. Kunstmatige intelligentie moet juist meer ruimte scheppen voor de menselijke kant.

Zoektocht

In het onderzoek van Indeed is hulp bij het zoeken naar werk de meest geciteerde toepassing van geautomatiseerde systemen en robots (61%). Ook loopbaanadvies staat hoog op de lijst (50,8%). Poos wijst erop dat een derde van de respondenten graag bereid is het advies aan te nemen van een robot als dat de zoektocht naar de perfecte match vergemakkelijkt. De inzet van technologie, zoals ook chatbots, moet de kans op succes al in het begin van het proces vergroten.