Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Gendergelijkheid enkel voor HR-directies bijna bereikt

Gendergelijkheid enkel voor HR-directies bijna bereikt

Vrouwen dringen nog altijd moeizaam door tot de rol van CEO. Slechts 15% ervan zijn vrouwen. Het dichtste bij gendergelijkheid komen we in de rol van HR-directeur. Dat is in 43% van de gevallen een dame.

Uit Grant Thornton’s laatste Women in Business Report blijkt dat wereldwijd het percentage bedrijven met ten minste één vrouw in het topmanagement is gestegen tot 87%, een stijging van 21% over twee jaar, of een toename van 12% in het afgelopen jaar. Dit is ook het hoogste percentage sinds 15 jaar geleden het onderzoek begon (2004).

Evenzeer bemoedigend is dat vrouwen nu 29% van het topmanagement uitmaken. Ook dat is het hoogste percentage ooit.

Rollen

Toch heeft slechts 15% van de bedrijven wereldwijd een vrouwelijke CEO. Vrouwen maken het meeste vooruitgang in de rol van HR-directeur (43%), maar de rest volgt moeizamer:

  • CFO: 34%
  • Chief Marketing: 20%
  • COO: 18%
  • Sales Directeur: 17%
  • CIO: 16%
  • CEO: 15%
  • Corporate Controller: 14%
  • Partner: 7%
  • Andere directiefuncties: 3%

Grant Thornton denkt wel dat de bedrijven genderpariteit ernstig nemen onder invloed van externe factoren als:

  • meer transparantie;
  • rapportage van loonkloof tussen mannen en vrouwen en
  • de publieke aandacht voor acties zoals de #MeToo-beweging.

Genderdiversiteit in cijfers

Opkomende economieën in Afrika en de ASEAN-landen tekenen met 94% de hoogste score op voor ondernemingen met minstens één vrouw in het hogere management. Zij worden onmiddellijk gevolgd door Noord-Amerika met 92%, voor het tweede jaar op rij een stijging met meer dan 10%. De APAC-landen en Oost-Europa hebben beide 85% ondernemingen met minstens één vrouw in het topmanagement. De Europese Unie daarentegen scoort op één na het ‘slechtst’ met 84%, ondanks een stijging met 11% ten opzichte van vorig jaar. Latijns-Amerika sluit de rangen met 83% maar stijgt het meest met 18% tegenover vorig jaar.

Gemiddeld 29% van de ondernemingen hebben vrouwen in senior managementteams. Koploper is Oost-Europa met 32%, rode lantaarn Latijns-Amerika met 25%.

Acties voor genderdiversiteit?

Bedrijven die acties ondernemen voor genderdiversiteit, werken vooral aan:

  • een gelijke toegang tot carrière-ontwikkelingsmogelijkheden;
  • het creëren van een inclusieve cultuur op de werkplek;
  • de manier van rekruteren;
  • het retentiebeleid met daarbinnen vooral aandacht voor flexibele werkmogelijkheden (parttime, werken op afstand, ouderschapsverlof,…)
  • mentorship en
  • sponsors voor vrouwelijke werknemers om het geloof in reële doorgroeimogelijkheden in de hand te werken.

Belang van gendergelijkheid

Eerdere berekeningen toonden het belang aan van diversiteit. Uiteenlopende denkpatronen brengen, in de huidige, snel evoluerende business omgeving, groeimogelijkheden met zich mee die vertaald worden in commerciële successen. Dit werd eerder becijferd bij de grootste beursgenoteerde bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en India. Hieruit bleek dat de bedrijven met genderdiversiteit binnen de raden van bestuur beter presteren dan bedrijven met enkel mannelijk samengestelde raden van bestuur.

Kernwaarde

Sigrid Viselé, partner Grant Thornton Belgium, wijst erop dat het eigen managementcomité voor 60% uit vrouwen bestaat. De adviesorganisatie wil het diversiteitsprincipe top-down promoten en incorporeren in beleid en kernwaarden. "De diverse acties die ervoor zorgen dat het aantal vrouwen in senior management toeneemt, zoals flexibel werken en een aangepast rekruteringsbeleid, zullen echter regelmatig moeten worden gecontroleerd op effectiviteit en bijgestuurd waar nodig.”