Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Els Anseeuw (UNILIN): "Met SmartNGneer-game bereiken we talentrijke ingenieurs op een originele manier"

Els Anseeuw (UNILIN):

“Zoals veel productiebedrijven zijn we voortdurend op zoek naar ingenieurs”, zegt Talent Acquisition Specialist Els Anseeuw van UNILIN. “Die vinden we voor een stuk via de klassieke rekruteringskanalen, maar omdat de vijver met ingenieurstalent zo druk wordt bevist, gingen we vier jaar geleden op zoek naar innovatieve manieren om kandidaten te vinden.”

Gamenderwijs

UNILIN ging toen in zee met Young Prozzz, een community van jonge professionals die Els Anseeuw tijdens haar studententijd had leren kennen. Die samenwerking resulteerde in de ontwikkeling van de game SmartNGneer. “We hebben inmiddels twee edities georganiseerd”, zegt Els Anseeuw. "Het bleek telkens een groot succes. Bij de vorige editie hadden we een kleine vierhonderd deelnemers. We koppelen het spel aan prijzen én aan een slotevent op onze bedrijfssite zodat de deelnemers informeel kennis kunnen maken met onze productie-omgeving en onze eigen ingenieurs. Op die manier krijgen ze een duidelijk zicht op wat werken voor UNILIN kan betekenen. Een aantal deelnemers hebben naderhand gesolliciteerd en zijn ook aangeworven. Het spel is dus een extra rekruteringskanaal. Maar het is tegelijk een leuke hefboom om aan employerbranding te doen en ons bedrijf nog beter bekend te maken.”

Uitdagend

Op donderdag 23 februari gaat de derde editie van het spel van start. Deelnemers krijgen gedurende vier weken elke dinsdag en donderdag nieuwe uitdagingen voorgeschoteld die nauw aansluiten bij de reële werkomgeving. In de rol van Production Leader bij UNILIN met een team van 25 operatoren en productiemedewerkers, krijgen ze een aantal uitdagingen voorgeschoteld die ze tot een goed einde moeten brengen. “Op die manier moeten ze voor een efficiënte werkorganisatie zorgen, de wissels en de doorlooptijden bewaken, voorstellen implementeren en structurele bottlenecks aanpakken”, geeft Els Anseeuw nog aan. “We hebben bij de vorige edities gemerkt dat de wedstrijd heel snel gaat leven  onder ingenieursstudenten, Zelfs een aantal van onze eigen ingenieurs, die geen deel uitmaakten van het team dat de opdrachten opstelde, hebben meegedaan...”

UNILIN is vooral bekend van zijn laminaatvloermerk Quick-Step, dat al jaren een grote wielersponsor is. Het bedrijf maakt deel uit van de Amerikaanse beursgenoteerde groep Mohawk en stelt in België zo’n 2.000 mensen tewerk. Het bedrijf is ook actief in de productie en de verkoop van parket, spaanplaten, daksystemen en isolatieplaten.  

Meer info: www.smartngneer.com