Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Tinder voor technisch talent

Tinder voor technisch talent

Teaching Each Other (TEO) lanceert een innovatief concept voor bedrijven op zoek naar technisch talent. Umicore, Volvo Cars Gent en Port of Singapore Antwerp zijn al klant. In het model van Werner Van den Broeck en Bert Adriaensen speelt het concept 'leervacature' een belangrijke rol.

Het verhaal van ex-leraar Werner Van den Broeck zoals de SERV het vertelt, begint bij diens bedrijf Maseos, dat technische opleidingen op de werkvloer organiseert. Nu borduurt hij daarop verder met TEO.

Leervacatures

Een bedrijf dat bijvoorbeeld een pijpfitter zoekt, kan zoeken in cv-databanken of zelf een opleiding organiseren onder het eigen personeel. Het kan echter ook een leervacature uitschrijven. Werner Van den Broeck: "Je omschrijft duidelijk en gedetailleerd de competenties voor de job van pijpfitter in een onlinecursus. Wil je solliciteren? Dan kan je meedoen aan de cursus, in je eigen tempo." Zodra kandidaten klaar zijn met de theoretische online modules, gaan ze naar TEO Atelier voor praktijk, waar ze hulp krijgen van docenten.

Drie maandlonen

Het bedrijf dat de leervacature uitschrijft, kan online de vooruitgang van elke cursist volgen – anoniem. "Geen geslacht, geen leeftijd, geen afkomst: kandidaten worden puur beoordeeld op vaardigheden en motivaties. Springt een kandidaat er uit? Dan neemt een bedrijf contact op met die kandidaat, die daar een melding van krijgt. Kandidaten beslissen dan zelf of ze reageren of niet."

Zaakvoerder Bert Adriaens noemt dat 'het Tinder-aspect'. Bedrijven kopen vijf credits en daarmee kunnen ze onbeperkt kandidaten uitnodigen. "Als zo’n kandidaat dan zijn of haar gegevens doorstuurt, betalen ze een van de vijf credits. Bedrijven die van meer dan vijf kandidaten gegevens willen ontvangen, moeten extra credits kopen", legt Werner Van den Broeck uit. "Gemiddeld kost het traditionele traject van een aanwerving drie maandlonen, met ons model één maandloon. Bovendien krijg je een op maat opgeleide werknemer."

Iedereen wint

Bedrijven maken de cursussen voor de leervacature – of betalen een docent om die te maken – en zetten die dan online via TEO. Daarna kunnen alle leerkrachten die content gratis gebruiken als ze een cursus opbouwen. Leraren werken op die manier met de meest recente info, die rechtstreeks uit de bedrijfswereld komt.

Maar waarom zouden bedrijven, die betalen voor de onlinecursus, die content gratis delen? Op korte termijn: om vacatures sneller in te vullen. En op langere termijn: om de employer brand te versterken. "Ze krijgen bekendheid bij studenten en cursisten, en vijzelen het imago van hun bedrijf en sector op."

Gericht op wat mensen kunnen

In het TEO-model hangt erkenning niet af van wat iemand op de schoolbanken leert, maar van zijn of haar competenties. Dat is goed nieuws voor wie het traditionele onderwijs verliet zonder diploma. "Wij leveren met TEO geen certificering, maar bedrijven vragen dat ook niet. Die willen competenties, attitudes. Misschien heb je als student de eindmeet van je studie niet bereikt, en heb je geen diploma. Maar dat wil toch niet zeggen dat je geen competenties hebt verzameld onderweg?", zegt Werner Van den Broeck.

Blue collars

De ambities van TEO zijn groot, maar richten zich vooral op de blue collars: "We willen het model zichzelf laten dragen. Het wordt betaald door wie er voordeel uit haalt: de bedrijven. Dit kan overal en in alle sectoren gebruikt worden. Maar voor hoogopgeleiden of IT’ers is er al heel veel. Daarom willen wij focussen op industrie, bouw, verzorging, en andere sectoren waarvoor nu nog weinig materiaal bestaat", zegt Bert Adriaensen. "Vandaag testen we in Vlaanderen en Brussel, maar zodra het systeem de kinderziekten ontgroeid is, willen we zeker ook internationaal gaan."

Al zijn er nu al internationale klanten. Volvo heeft TEO naar verluidt al meegenomen naar Zweden.

BRON: SERV - Digitalisering: wij zijn de Uber van werving en selectie – maar dan beter