Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Een op de tien werknemers in privé krijgt fietsvergoeding

Een op de tien werknemers in privé krijgt fietsvergoeding

In 2016 ontving 10% van de werknemers in de privĂ©sector een fietsvergoeding voor het woon-werkverkeer. Dat is een stijging van 16% ten opzichte van 2008 en de sterkste stijging van alle vergoedingen voor woon-werkverkeer over deze periode. Dat blijkt uit cijfers van HR-dienstverlener SD Worx. 

Het aantal werknemers dat een vergoeding voor openbaar vervoer ontvangt, steeg met 12%. Opmerkelijk: het aantal bedrijfswagens steeg slechts met 4%. Het aantal vergoedingen voor het gebruik van de eigen wagen bleef nagenoeg status quo (-0,5%). Deze cijfers geven strikt de vergoeding weer als onderdeel van het loonpakket. In werkelijkheid ligt het aantal fietsende medewerkers nog hoger: ook medewerkers met een bedrijfswagen komen soms met de fiets naar het werk. Nog uit de cijfers blijkt dat steeds minder werknemers (11%) het moeten doen zonder enige vorm van vergoeding voor hun woon-werkverkeer.

Populairst in Antwerpen

De fiets is het populairst bij bedrijven in Vlaanderen: 14% van medewerkers krijgt er een fietsvergoeding. Werknemers in Antwerpen (15%), Oost-Vlaanderen (14%) en West-Vlaanderen (13%) krijgen het vaakst een fietsvergoeding. In Brussel is de fietsvergoeding veel minder populair: 4% van wie in Brussel werkt, ontvangt een fietsvergoeding. Onder de taalgrens is dat slechts 1%.

In 2016 ontvingen vrouwen (11%) vaker dan mannen (8,7%) een fietsvergoeding. Dit komt omdat vrouwen (53%) vaker dan mannen (39%) op minder dan tien kilometer van hun werk wonen. Weinig verwonderlijk ontvangen werknemers vaker een fietsvergoeding als ze dichter bij hun werk wonen.

Nu nog voor snelle elektrische fiets

Zowat 90% van de beroepsbevolking woont op minder dan veertig kilometer van het werk. Als de fietsvergoeding straks ook zal gelden voor snelle elektrische fietsen, zoals Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts vorige week nog beloofde, biedt dit een gigantisch potentieel voor de fiets in het woon-werkverkeer. "Wij verwachten dat het aantal fietsers naar het werk alleen maar zal toenemen”, besluit Veerle Michiels, juridisch adviseur bij SD Worx.