Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Duaal leren in chemie groeit

Duaal leren in chemie groeit

65 leerlingen kiezen dit schooljaar voor een opleiding duaal leren in de TSO-studierichting Chemische Procestechnieken. Dat is ruim de helft meer dan vorig schooljaar en meer dan het dubbele in vergelijking met de start van duaal leren in september 2016.

Aan het initiatief werken intussen vijf scholen en vijfentwintig sectorbedrijven intensief samen. Voor het eerst is er met Trinseo Terneuzen zelfs een onderneming uit Nederland die mee in het project stapt.

Optimale voorbereiding

De Se-n-Se-richting Chemische Procestechnieken (Secundair na Secundair, het vroegere 7de jaar TSO) was in 2016 een van de zes studierichtingen in Vlaanderen die pionierden met duaal leren. Het principe is eenvoudig: een praktijkgerichte opleiding die leren op school combineert met leren op de werkvloer. Zo worden jongeren optimaal voorbereid op hun beroepsloopbaan. Dit schooljaar zijn er proefprojecten in 55 studierichtingen, bijvoorbeeld ook in Mechanische Vormgevingstechnieken wat een belangrijke opleiding is voor de kunststoffensector. Na drie proefjaren gaat duaal leren volgend schooljaar definitief van start.

Sectoraal partnerschap

In de chemiesector is duaal leren een sectoraal partnerschap met vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers. Sectorfederatie essenscia vlaanderen, vakbonden en partners zoals Syntra Vlaanderen, VDAB, vormingsfonds Co-valent, de onderwijskoepels en de overheid zetten samen de lijnen uit.

Nieuw dit schooljaar is dat alle leerlingen en alle deelnemende bedrijven voor het eerst worden samengebracht voor een gezamenlijke kick-off. Een digitale tool – ontwikkeld door Kazi, finalist van de wedstrijd ‘Ideaal Duaal’ – analyseert de profielen van jongeren en bedrijven en suggereert ideale combinaties. Dit helpt leerlingen bij de keuze van de onderneming waar ze hun opleiding op de werkvloer volgen en vereenvoudigt de selectieprocedure voor bedrijven.

Springplank

“De chemiesector gelooft sterk in de troeven van duaal leren", zegt Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder essenscia vlaanderen. "Dit brengt industrie en onderwijs dichter bij elkaar en de intensieve opleiding is voor heel wat jongeren een springplank naar een boeiende job als procesoperator. Met vier keer meer openstaande vacatures dan startende leerlingen is de uitdaging duidelijk: nog meer jongeren, scholen en bedrijven overtuigen om voor duaal leren in Chemische Procestechnieken te kiezen. Duaal leren moeten we ook in het hoger onderwijs alle kansen geven.” 

Deelnemende bedrijven: Agfa-Gevaert, BASF Antwerpen, Bayer, Borealis, Chevron Phillips, Covestro, Datwyler, Eastman, EuroChem, Evonik, Indaver, INEOS Oxide, INEOS Styrolution, Janssen Pharmaceutica, Kaneka, LANXESS, Nippon Shokubai, Prayon, SVEX, Trinseo, Valtris Speciality Chemicals en Vynova. Bij sommige ondernemingen gaat het om meerdere vestigingen.

Deelnemende scholen: Don Bosco Haacht, Don Bosco Hoboken, PITO Stabroek, Sint-Carolus Sint-Niklaas, Technisch Heilig Hart Instituut Tessenderlo