Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

De vinger permanent aan de pols

De vinger permanent aan de pols

Bij het Gentse bedrijf Starring Jane hecht CEO David Bintein veel aandacht aan het welzijn en de gezondheid van zijn medewerkers, want dat is de basis voor hun betrokkenheid en motivatie. Hij houdt permanent de vinger aan de pols met software om betrokkenheid te meten.

Starring Jane bouwt webapplicaties. CEO David Bintein en zijn managementteam namen heel wat initiatieven om hun mensen gezond aan boord te houden. Daarvoor schakelt hij ook een software-instrument in om permanent te polsen naar de performantie en het engagement van medewerkers. Het systeem maakt het makkelijk om continu vragen te stellen die kunnen dienen om de juiste gesprekken op te starten.

Hoe voel je je?

Zo stuurt Starring Jane wekelijks twee vragen op haar medewerkers af, getuigt de CEO. Basisvragen zijn 'Hoe voel je je?', of 'Hoe was je workload de voorbije week?' De medewerkers weten ondertussen dat wie twee keer na elkaar aan de alarmbel trekt, hulp aangeboden krijgt. Daar is vertrouwen voor nodig. David Bintein: "Dat kan gaan van laten weten dat we het gehoord hebben, tot echt iets ondernemen.”

Belangrijke signalen

Af en toe voegt het management aan de software een derde vraag toe. “We vragen bijvoorbeeld naar de efficiëntie van meetings of met wie men een gesprek wil. Soms vragen we wie een 'high five' verdient. Dat leidt tot het uitreiken van medailles aan collega’s en een positieve golf. We krijgen in elk geval belangrijke signalen uit dit hulpmiddel. We zien de stress bij teams stijgen of dalen. Onze reactie kan gaan van individueel tot in team ingrijpen. Dat hoeven niet altijd grote zaken te zijn zoals het herplannen van activiteiten. Soms kan dat gewoon een pluim geven zijn”, zegt David Bintein.

Tevredenheid

Via de software om betrokkenheid te meten weet het management hoe de cijfers over de tevredenheid van de medewerkers in verhouding staan met de tevredenheid van de klanten. Bintein: “We zien een zekere relatie tussen de twee kencijfers. Medewerkers kunnen zelf om meer begeleiding vragen. Dat kan een een-op-eengesprek zijn of een vorm van coaching. De tool toont in elk geval trends en geeft ons inzichten. Het laat ons toe te detecteren wat er aan de hand is en de collega’s aan te spreken. Omdat de mensen ons vertrouwen, vullen ze de vragenlijst plichtsbewust in.” Naast deze vragen op naam zijn er ook anonieme enquêtes zoals een 360 gradenfeedback er één van is.

Bron: Annelies Boecxstaens, Inspiratienota 'Baas ik verveel me', Etion