Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

De eerste 100 dagen van Nathalie Strynckx: bouwen aan interne partnerships

De eerste 100 dagen van Nathalie Strynckx: bouwen aan interne partnerships

Moeder worden van een tweeling veranderde het leven van Nathalie Strynckx. Net op dat moment kwam Econocom op de proppen met een voorstel om er HR-directeur Belux te worden. 100 dagen later heeft de bezige HR-bij daar geen spijt van.

Ervaring

Nathalie Strynckx zat niet stil tijdens haar zwangerschap en na haar bevalling. Ze volgde een opleiding certified executive coach, omdat mensen begeleiden haar in het bloed zit. Nadien ging ze aan de slag bij de beursgenoteerde ICT-dienstenleverancier Econocom, een mooie uitdaging waar haar ervaring met comp & ben, talentmanagement, overnames en sociale partners mooi samenkomt.  

Transformatie

Econocom ontwerpt, financiert en begeleidt de digitale transitie van bedrijven. Het zit zelf in een transformatie. Het kantoor werd vernieuwd om samenwerking tussen divisies te vergemakkelijken. Nathalie Strynckx: “De nadruk bij Econocom ligt op transversale deals. We willen een geïntegreerde aanpak bieden. Mijn rol is die transversale organisatie door te trekken in de communicatie tussen de medewerkers. Ondernemerschap is het uitgangspunt. Zo willen we naar buiten treden.”

HR-team

Voor haar team wil Strynckx haar ervaring rond de ontwikkeling van soft skills doorgeven: “De voorbije jaren hebben we met HR goed gewerkt rond bedrijfsstructuur, HR-policies en onze relatie met de vakbonden. Nu het huis er staat, willen we het modern inrichten. HR moet een verbindingsmanager zijn die de strategie communiceert naar de medewerkers. Daartoe organiseren we gepaste trainingen, onder meer rond peoplemanagement. Ook wil ik talentmanagementtrajecten invoeren, zodat we onze ambassadeurs een nog beter parcours aanbieden. Jonge medewerkers willen stap per stap begeleid worden in hun loopbaan. In een snel evoluerende ICT-omgeving is dat van primordiaal belang.”

Rekrutering

Econocom heeft gewerkt aan zijn profilering op de arbeidsmarkt. Nu de oorlog om het talent hevig woedt, is het belangrijk de gepaste value proposition aan te bieden om mensen aan te trekken. “We moeten de juiste profielen overtuigen. We werken met marketing samen rond medewerkers-engagement en werkgeversmerk. We hebben sterk ingezet op een social ambassadorship - programma en dat werpt vruchten af. Vandaag blijkt dat we bijna een vierde van onze nieuwe rekruten konden overtuigen met informatie over onder andere innovatie en ecologische maatregelen.”

Leeftijd

Die jongeren wil Econocom aantrekken. Het is een beetje atypisch voor de sector, maar het bedrijf heeft vooral veel ervaren mensen aan boord. Nathalie Strynckx: “Het toont aan dat mensen loyaal zijn en bij ons blijven. Klanten waarderen die ervaring. Dat neemt niet weg dat we ons moeten voorbereiden om wie deeltijds gaat werken of einde loopbaan is te vervangen.”

Eerste 100

Nathalie Strynckx heeft zich de verhuis van Antwerpen naar Brussel niet beklaagd: “Ik werk bij een bedrijf waar ik veel autonomie krijg. Hier heb je beslissingsmacht en kan je impact hebben. Mijn hoofddoel blijft het uitbouwen van partnerships met al mijn interne klanten. De vraag is niet wat HR aan de problemen gaat doen. We kunnen slechts succes hebben als we allen samen achter de uitdagingen staan. Ik wil HR als een betrouwbare partner op de kaart zetten.”