Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Collega’s zijn beste inspiratie voor leren

Collega’s zijn beste inspiratie voor leren

Wie mensen aan het leren wil krijgen, kan dat het beste aan collega’s overlaten om nut en noodzaak van de opleiding duidelijk te maken. Dat blijkt uit een onderzoek van de Michigan State University.

De onderzoekers gebruikten hun eigen studenten als proefpersoon om te kijken hoe leerdoelen het beste duidelijk konden worden gemaakt. Wanneer studenten van hun gelijken te horen kregen waarom leren belangrijk was, schreven zij betere werkstukken en kregen zij een beter eindcijfer dan wanneer deze redenen door een leraar werd gegeven.

Inspiratie door identificatie

Volgens onderwijspsycholoog Cary Roseth blijkt hieruit dat instructeurs wel goed zijn in het doorgeven van de zakelijke feiten, maar dat iemand die op jezelf lijkt beter een proces van identificatie op gang kan brengen.

Roseth: "Als student kan ik mij identificeren met mijn gelijken, en mij voorstellen dat ik de lesstof op dezelfde manier in de praktijk kan brengen als zij dat doen. Dat geeft het studiemateriaal een betekenis en een doel dat verder gaat dan het simpelweg uit mijn hoofd leren. Wanneer ik het verhaal van mijn collega het hoor, sluit dat aan bij het verhaal dat ik mezelf vertel over wat ik in de toekomst wil bereiken."

Contraproductief

Het bleek zelfs contraproductief te zijn wanneer een instructeur de reden gaf waarom de lesstof belangrijk is. De studenten die de reden van hun gelijken kregen, haalden gemiddeld een 9,2. Studenten die helemaal geen reden kregen, haalden gemiddeld een 9. Maar wanneer de instructeur het belang van de lesstof benadrukte, zakte het cijfer naar een 8,6.

Bron: pwnet.nl