Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Bonden starten procedure tegen cash-for-cars

Bonden starten procedure tegen cash-for-cars

ACV, ABVV, de milieu-organisatie IEB (Inter-Environnement Bruxelles), Climaxi (een organisatie voor een sociaal klimaat) en Climate Express (organisator van klimaatbetogingen) starten een procedure bij het Grondwettelijk Hof tegen de ‘cash-for-car’-wet. Deze regeling laat toe dat werknemers een salariswagen inwisselen tegen meer loon.

Alleen zullen op dit loon amper sociale zekerheidsbijdragen of belastingen worden afgehouden. Bovendien zal deze wetgeving geen soelaas brengen voor problemen inzake duurzamere mobiliteit, luchtkwaliteit of klimaatopwarming. Het is dus niet meer dan een (para)fiscale constructie waarvan duurzame mobiliteit en de sociale zekerheid het slachtoffer van zijn, zo vinden de bonden.

Ecoscore

ABVV en ACV vrezen trouwens dat het ook met het mobiliteitsbudget, het alternatief dat door de sociale partners werd ontwikkeld, de verkeerde richting uitgaat. In het wetsontwerp van de regering voor het mobiliteitsbudget zijn er geen stimulansen voorzien voor een vergroening van het bedrijfswagenpark. De definitie van een milieuvriendelijke wagen blijft vaag en met heel wat achterpoorten (eindreeksen wagens, hybride wagens, …).

Het zou veel beter zijn, menen de bonden, om de Ecoscore te gebruiken als criterium. De Ecoscore is de Europees aanvaarde norm om de milieuvriendelijkheid en gezondheidsimpact van een wagen te beoordelen.

Uitdoofscenario voor salariswagen

Voorts is er ook geen sprake meer van een maximumbedrag voor het totale mobiliteitsbudget, noch van een minimumbedrag voor duurzame mobiliteitsmiddelen en geen maximumgrens voor het bedrag dat alsnog gecasht kan worden. Dit ontwerp van de regering is complex en maakt in combinatie met cash-for-cars heel wat misbruiken mogelijk. Het verhoogt het risico op omzetting van loon naar een mobiliteitsbudget of een mobiliteitsvergoeding.

ACV en ABVV bepleiten een aantrekkelijker openbaar vervoer en een duurzaam uitdoofscenario voor salariswagens.

Bron: ABVV, ACV