Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Bedrijfswagens vergroenen nauwelijks

Bedrijfswagens vergroenen nauwelijks

Nog altijd zijn negen op de tien bedrijfswagens diesels. Er zijn nauwelijks hybride wagens. De gemiddelde CO2-uitstoot van de bedrijfswagens daalde met 2,2% op twee jaar. De echte vergroening laat nog op zich wachten.

Het Sociaal Secretariaat van Securex keek onder motorkap bij 39.566 werknemers en van de wagens ingeschreven tussen januari 2017 en 2019. De HR-dienstverlener telde

  • 87,7% diesels; in 2017 was het nog 93,4%;
  • 10% benzinemotoren;
  • 0,2% elektrische, een verdubbeling op twee jaar;
  • 1,7% hybrides; in 2017 waren het er 0,8%;
  • 0,18% CNG-motoren en
  • 0,07% LPG-motoren.

Lichte daling CO2-uitstoot

De gemiddelde CO2-uitstoot van bedrijfswagens daalde de afgelopen twee jaar met 2,2%, van 114,4g/km in 2017 naar 112g/km in 2019. De sterkste daling deed zich voor tussen 2017 en 2018 (-1,9%). Het aandeel van sterk vervuilende wagens hierin nam af van 33,1% (2017) naar 27,5% (2019). Het aandeel medium vervuilende wagens steeg van 22,2% naar 27% en het aandeel licht vervuilende wagens steeg van 38,1% (2017) naar 41,6% in 2018, maar daalde dan weer lichtjes naar 40,8% in 2019.

Iris Tolpe, director business consultancy, stelt vast dat milieuvriendelijke wagens een randfenomeen blijven. De arbeidsmarkt is duidelijk niet klaar voor vergroening. Werkgevers liggen nog niet echt wakker van een groenere fleet en werknemers kiezen nog zeer vaak voor een dieselwagen. "De fiscale spelregels hebben dus weinig impact op de keuze van de bedrijfswagen, waar de Belgische werknemer niet wakker lijkt te liggen van een paar euro meer of minder in het voordeel van alle aard. Het valt nog af te wachten wat de impact zal zijn van het mobiliteitsbudget.” 

Mobiliteitsexpert Tim Blanckaert bedenkt dat werkgevers de vergroening nog te weinig ondersteunen, maar wijst ook op het gebrek aan laadpalen. "Leasemaatschappijen kijken ook nog de kat uit de boom." Ook de dure catalogusprijs en de onduidelijke tweedehandswaarde remmen de evolutie van de elektrische wagens.

Versnelt het mobiliteitsbudget de vergroening?

Misschien kan het mobiliteitsbudget wel bijdragen tot de vergroening van het wagenpark. Op basis van deze maatregel kunnen werknemers immers hun bedrijfswagen inruilen voor een mobiliteitsbudget, dat ze vervolgens kunnen besteden aan één of een combinatie van vervoersmiddelen, bijvoorbeeld een milieuvriendelijke (elektrische) bedrijfswagen.

Maar het mobiliteitsbudget gaat verder dan dat. Naast een vergroening van de bedrijfswagens, wil de overheid ook het gebruik van “alternatieve en duurzame vervoersmiddelen” stimuleren. De werknemer kan onder meer kiezen voor zachte mobiliteit (fiets, step, bromfiets,…), maar ook voor openbaar vervoer en deeloplossingen (deelauto’s, deelfietsen,…).

Blijft er na de keuze van een milieuvriendelijke bedrijfswagen of alternatieve vervoersmiddelen nog budget over, dan zal dit saldo één keer per jaar worden uitbetaald (vrij van bedrijfsvoorheffing, maar sociaal wel onderworpen aan een bijzondere bijdrage van 38,07%).