Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Bedrijf solliciteert bij potentieel talent

Bedrijf solliciteert bij potentieel talent

AE Architects for Business & ICT werft kandidaten via een wedstrijdformule. Het laat negen teams van studenten proeven van ondernemerschap dankzij co-creatie met coaching van AE-medewerkers. 

Vroeger zocht een bedrijf naar kandidaten en liet die door een trechter gaan. Selectie was een lineair proces: mensen vielen af tot men de juiste match vond. "Nu stellen wij AE als bedrijf kandidaat tegenover de studenten”, vertelt HR director Luc De Bodt. “Kandidaten worden aangetrokken door onze content driven strategie en deelcultuur”, vult HR Officer Steffi Theuwissen aan. En het werkt: in 2018 werden 52 nieuwe werkkrachten aangeworven en de Technovate van 2018 legde zelfs de basis voor een start-up van de toenmalige winnaar: Maverbeam.

Proeven van ondernemerschap

AE daagt dit jaar met de zevende editie van Technovate laatstejaarsstudenten uit om een project uit te werken rond circulaire economie. Het traject van Technovate begint al in november met workshops in Leuven en Gent. Studenten worden er geïnspireerd door echte projecten bij AE. Na deze sessies wordt de Technovate Challenge officieel gelanceerd. De studenten gebruiken hun academische kennis om hun ideeën naar een hoger niveau te tillen. AE voorziet steun en coaches om hun idee verder uit te werken. Er nemen zes teams uit Leuven, twee uit Gent  en een uit Hasselt deel. 

Student start-up trip naar Singapore

Tijdens een jaarlijkse afterwork voor studenten wordt de winnaar bekendgemaakt. Deelnemers stellen hun idee voor aan een jury met AE-directieleden en professoren, ‘s avonds pitchen ze het voor het publiek. De hoofdprijs is een belevingstrip naar start-ups in Singapore, een reis georganiseerd door de Leuvense studentenvereniging AFT.

Recruitment én branding

AE mikt hiermee op nieuwe contacten en nieuwe werknemers, maar ook op 'branding'. “Niet alleen is de interesse in ons bedrijf vaak gewekt, ook onze cultuur van content delen en samen geloven in een bepaalde strategie levert wederzijdse relaties op”, aldus HR Officer Steffi Theuwissen. “Push marketing werkt niet meer. Meer nog: het zijn vaak de kandidaten zélf die aan medestudenten en vrienden vertellen hoe interessant ze AE als bedrijf vinden.”

Start-ups

Het winnende team van vorig jaar, het toenmalige HelloMedics, nu Maverbeam, wordt momenteel binnen een postgraduaat verder uitgewerkt als start-up. Simon Ravelingien van Maverbeam: “Tijdens Technovate vormden we een groepje van vijf mensen met verschillende achtergronden - technisch, medisch en business - dus was het sowieso al een leerrijke ervaring. Persoonlijk heb ik als ingenieur veel geleerd uit de business-model-canvas-oefeningen, maar aan de pitch workshop hebben we het meeste gehad. Ook de finale, of je nu wint of niet, is echt een hoogtepunt.”

Alternatief aanwervingsproces

De aanwervingscommunicatie krijgt dus meer de vorm van een uitwisseling van kennis en interesses. “Communicatie in een wervingsprocedure is volgens het recruitment by permission-principe interactief en tweezijdig”, aldus Steffi Theuwissen. “Kandidaten vinden onze bedrijfscontent via blogs, events of social media." De HR Officers én iedereen in het bedrijf, moeten de juiste inhoud delen. "Bovendien zorgen wij voor storytelling op maat.” Kortom: een content driven strategie.