Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Aan het stuur van je eigen loopbaan

 Aan het stuur van je eigen loopbaan

KBC zweert bij levenslange inzetbaarheid. Het leeraspect is cruciaal. “Reeds in de jaren 90 experimenteerde de bankverzekeraar met online leren,” zegt ons Ansie De Jaeger. Als HR Director corporate CC Compensation & benefits, recruitment & development is zij verantwoordelijk voor onder meer het leren in het bedrijf.

Bedrijfnoden

“De leercultuur is sterk aanwezig en het aanbod is reusachtig, maar de weg ernaartoe is vaak niet zo duidelijk.” KBC structureerde het aanbod vorig jaar in leercampagnes (zie kader). Dit jaar zijn dat er vier. De Jaeger: “We vervangen een bos opleidingen door een gerichte focus. Het is een oefening in afstemmen tussen  wat het bedrijf nodig heeft en wat de noden zijn van de werknemer. Maar de bedrijfsnoden om van KBC de referentie te maken, primeren.”

Blended Learning

HR probeert steeds het leren zo afwisselend mogelijk te maken. Klassikaal blijft belangrijk, maar wordt gecombineerd met andere vormen, getuigt Ansie De Jaeger : “In auditoriumsessies spreken we grote groepen aan en nadien volgen kleinere workshops, desnoods van twee uur en niet steeds in het hoofdkantoor, maar evenzeer in de lokale kantoren. Verder combineren we met stukjes online. Dat kan content zijn die ergens online staat, of een simpele powerpoint met gesproken uitleg. We bundelen alle facetten samen tot blended learning. Voor de werknemer is het belangrijk juist genoeg en op tijd te leren. Mensen willen niet steeds een ganse dag spenderen. Ze hoeven ook niet altijd alles te weten over een onderwerp; soms volstaan bepaalde hoofdstukken. En dat alles op een moment dat hen het best past.”

Vrijblijvend

Ansie maakt een onderscheid tussen skill trainingen en vormingen voor de job: “Voor expertisetrainingen hebben we kenniscoördinatoren en leggen we standaarden op. Wie een woonkrediet aan een klant wil uitleggen, moet bepaalde modules gevolgd hebben. Voor skilltrainingen kijken we wat de ontwikkelingsnoden zijn van een leider, een individu of een team en daar kan de opleiding à la carte zijn. We hebben ook ‘open leren’ gecreëerd, een soort avondschool binnen KBC rond heel specifieke topics. Mensen kunnen er volledig vrijblijvend op inschrijven. De meeste onderwerpen zijn bankgerelateerd, maar het kan even goed gaan over gezonde voeding, trends in ICT of digitalisering. Je kan je dus omscholen als je dat wil. Onze derde leercampagne heet trouwens ‘aan het stuur van je eigen loopbaan’. Die campagne is op empowerment gericht. We zetten medewerkers er toe aan de loopbaan in eigen handen te nemen. Dat betekent uiteraard niet dat iedereen van de 13.500 medewerkers morgen plots kunnen muteren, maar we begeleiden het principe en zorgen voor een win win om mensen op de juiste stoelen in te zetten..”



De campagnes 2016

  • Veerkracht en wendbaarheid: hoe maak ik mezelf veerkrachtig in mijn functie en omgeving, gerelateerd aan gezond bezig zijn en tekenen van stress herkennen bij uzelf en uw team;
  • Digitale Klantgerichtheid: aandacht aan de evolutie van digitalisatie en klantgerichtheid: Hoe ga je om met klanten in een digitale wereld?
  • Empowerment : Hoe zit je letterlijk aan het stuur van je eigen loopbaan?
  • Trust en Feedback : Hoe vertrouwen hebben in je eigen werkomgeving van jou naar je management en terug en hoe open feedback geven?


Digitaal Rijbewijs

Vandaag ziet KBC een afname van het leren bij de 55-plussers. Dat is vaak een kwestie van een nood aan digitale skills, ziet Ansie De Jaeger: “We zien dat 55-plussers niet altijd de nodige digitale skills hebben om de leerstof te benaderen, maar het is onze opdracht om ze te vormen. We voeren nu het digitaal rijbewijs in en bepalen voor iedereen de graad van digitaliteit.


KBC Academy

Voor het senior management richtte KBC ook haar eigen KBC University op. Lesgeven gebeurt door een mix van externe professoren en eigen directieleden. Ook CEO Thijs doceert daar samen met zijn exco-leden.