Privacyverklaring

De zichtbare kracht van transparantie voor wellbeinginitiatieven

30 april 2024
Tekst
Jeroen Naudts
Beeld
Jeroen Naudts

“Tien keer stond ik op het punt om me in te schrijven. Maar geen enkele keer heb ik het uiteindelijk gedaan. Ik twijfelde of mijn problemen wel groot genoeg waren.”

Het zijn niet mijn woorden. Wel van een medewerker bij een van onze klanten die na veel twijfelen, besliste om zich toch niet in te schrijven voor een van de vele wellbeinginitiatieven van zijn werkgever. Niet omdat hij er niet in geloofde, maar omdat hij niet over een onzichtbare drempel geraakte.

En deze medewerker is niet alleen. Want je mag als werkgever dan wel veel wellbeinginitiatieven aan jouw medewerkers aanbieden, deze initiatieven hebben enkel impact als medewerkers zich ook daadwerkelijk inschrijven.

Kwetsbaarheid belangrijker dan anonimiteit

Een recent onderzoek in Harvard Business Review bracht me op deze uitdaging. Het internationale farmabedrijf Novartis onderzocht hoe ze hun medewerkers over deze onzichtbare drempel konden helpen.

Het antwoord? Medewerkers bleken sneller geneigd om zich in te schrijven voor deze initiatieven als ze getuigenissen van collega’s hierover lazen. Getuigenissen van collega’s bleken bijvoorbeeld een veel grotere impact te hebben dan de anonimiteit die gegarandeerd werd in het welzijnsprogramma.

Het onderzoek toonde ook aan dat het erg belangrijk was om te werken aan een bedrijfscultuur waarin uitdagingen op vlak van mentale gezondheid gedeeld werden. Deze zichtbare kwetsbaarheid zorgde voor veel rust bij medewerkers en nam deze onzichtbare drempel weg.

De onzichtbare drempel

Dit inzicht is niet helemaal nieuw. En toch gebruiken we de kracht van het interne netwerk nog bijzonder weinig. De belangrijkste verklaring is volgens mij dat sfeer en organisatiecultuur vaak nog abstracte concepten blijven. Als hr-professional krijgen we moeilijk grip op de cultuur en het interne netwerk van een bedrijf.

Want hoe toon je aan dat kwetsbaarheid echt zo’n grote impact heeft? Het antwoord ligt in het zichtbaar maken van de onzichtbare netwerken in een organisatie. Een uitdaging waar we in het verleden vaak onze tanden op stuk gebeten hebben. Maar nu we meer en meer data hebben, kunnen we dankzij zogenaamde netwerkanalyses steeds beter de kracht van het netwerk zichtbaar maken.

Besmettelijke zwaarlijvigheid

Een klassiek voorbeeld van de impact van interne netwerken biedt het onderzoek waarin onderzoekers een duidelijk patroon bij ziektes ontdekten. Hun onderzoek toonde aan dat vrienden en collega’s die een hechtere band hadden, elkaar besmetten met de ‘ziekte’ die onderzocht werd. Dat klinkt logisch als het zou gaan over een verkoudheid of een griep. Maar dit onderzoek toonde aan dat zwaarlijvigheid ook beïnvloed werd door het netwerk van vrienden. Niet enkel door jouw rechtstreekse vrienden, maar ook door de vrienden van jouw vrienden. En zelfs door hun vrienden. Mensen die jij mogelijks zelf niet kent, hadden dus impact op jouw risico op zwaarlijvigheid.

De harde impact van wellbeinginitiatieven

Als we als organisatie erin slagen om deze abstracte dynamieken concreter en zichtbaar te maken, zal wellbeing geen soft thema meer zijn. Wel een thema dat impact heeft op de harde output van een bedrijf. Zo toont recent onderzoek van Securex aan dat er een duidelijk verband is tussen bedrijven met een lagere burn-out en hun hogere financiële gezondheid.

Bedrijfsleiders en hr-professionals die nog twijfelen over de softe impact van wellbeing op hun bedrijfsresultaten kunnen vandaag hier harde data-inzichten over krijgen. Zo veranderen we de onzichtbare drempel tot mentaal welzijn naar de tastbare kracht van transparantie.

Gastauteur: Jeroen Naudts is founder van het Gentse hr-analysebureau Starfish Consultancy, host van het webinar ‘Reinventing hr-data’ en veelgevraagd spreker. Daarnaast is hij ook onderzoeker aan de Arteveldehogeschool (Gent) en auteur van de boeken ‘Reinventing hr-data’ en ‘Impactvolle hr-analytics’.

Bronnen:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29676508/

https://www.securex.be/nl/publicaties/white-papers/burn-out-en-bedrijfsperformantie-2024

https://hbr.org/2024/04/research-more-people-use-mental-health-benefits-when-they-hear-that-colleagues-use-them-too